NCC AB

NCC bygger äldreboende i Krokom för cirka 33 MSEK

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2005 10:15 CEST

NCC har fått i uppdrag av Krokomsbostäder att bygga ett nytt äldreboende i anslutning till hälsocentralen samt ett befintligt sjukhem. Ordern är värd cirka 33 MSEK.

Det nya äldreboendet går under namnet Nya Blomstergården och får totalt 28 rum utrustade med pentry samt gemensamhetsutrymmen med serveringskök. Betongstommen utgörs av prefabelement och den totala nybyggnadsytan blir 2400 kvadratmeter.

- Området består av gammal sank myrmark, säger NCC:s affärschef Peter Burman. Därför kommer vi att markförstärka med hjälp av friktionsborrning och titanpålning. En ytterligare utmaning är att innerstadens huvudavloppsledning går precis genom arbetsplatsen, vilket ställer höga krav på precision i arbetet.

Det första spadtaget tas på måndag den 17 oktober. Helt färdiga ska arbetena vara i november 2006. Som mest kommer omkring 25 personer att vara delaktiga i projektet.

Ytterligare information:
Peter Burman, affärschef, NCC Construction Sverige region Norrland, tel 063-240 65 eller 070-660 45 16.
Yvonne Töyrä, regioninformatör, NCC Construction Sverige region Norrland, tel 0920-734 50 eller 070-523 75 61.

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.info

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2004 en omsättning på 45 Mdr SEK och 22 000 anställda.