NCC AB

NCC bygger bostäder i Danmark för ca 385 MSEK

Pressmeddelande   •   Maj 18, 2004 17:02 CEST

NCC Construction Denmark har skrivit två nya kontrakt angående bostadsbyggande i Köpenhamn. Totalt omfattar kontrakten order på 317 MDKK, motsvarande cirka 385 MSEK.

Det ena kontraktet avser byggande av 112 bostäder för det danska bostadsföretaget FSB i stadsdelen Ørestad. Dessutom ska NCC för Köpenhamns kommun i detta område bygga en 850 kvm stor förskola. Totalt är ordern värd 122 MDKK, motsvarande cirka 148 MSEK. Byggandet beräknas starta sommaren 2004 och pågå till i början av år 2006.

Det andra kontraktet innebär att NCC i egen regi men i samarbete med bostadsutvecklingsföretaget TK Development A/S bygger 62 bostäder på Amerika Plads i den gamla frihamnen i Köpenhamn. Dessutom ska NCC för TK Development bygga hotell och butikslokaler på området. Sammantaget motsvarar byggandet på Amerika Plads order på 195 MDKK, motsvarande cirka 237 MSEK. En tredjedel av ordervärdet avser bostadsbyggande. Byggstart är beräknad till sommaren 2004 och färdigställande till slutet av år 2005.

- Vår strategi att fokusera på bostadsutveckling i attraktiva segment är framgångsrik. Vi bygger bostäder för alla och till rimliga priser. Vi är på god väg att etablera oss som en ledande bostadsbyggare i Köpenhamnsområdet, säger Allan Jørgensen, NCC Construction Denmark.

Ytterligare information:
Allan Jørgensen, direktör NCC Construction Denmark, tel +45 39 10 39 10 Niels Møller, presskoordinator NCC Construction Denmark, tel +45 39 10 35 77 Ulf Thorné, presschef NCC AB, tel 08 585 523 46, 070 214 7727

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.info

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2003 en omsättning på 45 Mdr SEK och 24 000 anställda.