NCC AB

NCC bygger bostäder i Oslo i partneringsamverkan för ca 185 MSEK

Pressmeddelande   •  Maj 28, 2003 12:08 CEST

NCC Construction AS har ingått sitt första partneringavtal i Norge. Det gäller ett uppdrag att bygga 120 bostadslägenheter på Kingos Gate i Oslo. Beställare är Viken Bolig och ordern är värd ca 185 MSEK (160 MNOK).

Lägenheterna blir moderna, funktionella och kostnadseffektiva, med stora tillvalsmöjligheter för köparna. Första spadtaget tas runt årsskiftet och projektet ska vara färdigt hösten 2005.

NCC, Viken Bolig, Andersson Arkitekter, Spenncon och Elektrisk kommer att genomföra projektet i partneringsamverkan.

NCC satsar stort på partnering i Norge. Partnering är en strukturerad samarbetsform som bygger på öppna böcker och som ger en bättre och mer kostnadseffektiv byggprocess. Erfarenheter från NCCs partneringverksamhet i Danmark och Sverige visar att partnering ger färre tvister, effektiviserar byggprocessen, minskar kostnaderna och skapar en högre kvalitet i byggverksamheten.

- Det är glädjande att vi nu kan inleda vårt första partneringprojekt, bara några månader efter det att vi startat arbetet med att etablera denna arbetsmetod i Norge, säger NCCs regionchef Tommy Helgerud.

Ytterligare information:
Tommy Helgerud, regionchef NCC Construction AS, tel +47 952 79 009
Gisela Lindstrand, presschef NCC AB, tel 08 585 52346 eller 070 392 9500
Øyvind Kvaal, kommunikationschef, NCC Construction AS, tel +47 22 98 69 34 eller +47 900 76 910

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.info

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2002 en omsättning på 45 Mdr SEK och 25 000 anställda.