NCC AB

NCC bygger bro i Ornäs utanför Borlänge för ca 60 MSEK

Pressmeddelande   •   Aug 20, 2003 08:47 CEST

NCC bygger en ny bro över sjön Faxens utlopp i Ornäs, mellan Borlänge och Falun på riksväg 50. Beställare är Vägverket Region Mitt och ordern är värd ca 60 MSEK.

Projektet är en del i den fyrfiliga vägen mellan Borlänge och Falun och omfattar två spännarmerade broar som är parallella. Längden är 320 meter fördelade på åtta spann om 33 - 40 meter. Fri brobredd är 2 x 8 meter.

- Projektet är en teknisk utmaning, mycket beroende på spännarmering, undervattensarbeten och trafiksituationen. Vi är dock väl förtrogna med tekniken, bland annat från Solbergabron över Dalälven i Gustafs. Det projektet har nyss färdigställts och vi kan nu använda samma organisation här, säger affärschef Börje Pettersson.

Omkring 20 personer beräknas vara delaktiga i arbetena, som påbörjas under augusti och ska vara färdiga i oktober 2005.

Ytterligare information:
Börje Pettersson, affärschef, NCC Construction Sverige AB, region Norrland, tel 0243-622 06 eller 070-344 34 33 alternativt Mikael Jansson, entreprenadchef, tel 0243-622 07 eller 070-535 22 13.
Yvonne Töyrä, regioninformatör, NCC Construction Sverige AB, region Norrland, tel 0920-734 50 eller 070-523 75 61.

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.info

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2002 en omsättning på 45 Mdr SEK och 25 000 anställda.