NCC AB

NCC bygger fler lägenheter i Färjestadens hamn

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2014 09:56 CEST

NCC bygger 24 lägenheter i Färjestadens gamla hamnområde med utsikt över Kalmarsund och Ölandsbron. För sju år sedan stod totalt fyrtio lägenheter klara här. Nu bygger NCC sista etappen i samarbete med Projektbyggaren och ordern är värd 70 MSEK.

De nya bostadsrätterna ger Färjestaden möjlighet att växa och närheten till Ölandsbron lockar även Kalmarbor att bosätta sig här.

– De första bostäderna som vi byggde här 2006 0ch 2007 blev en framgång. Därför har NCC även initierat, drivit och utvecklat tredje och sista etappen. Vi gör det i samarbete med Projektbyggaren som bland annat ansvarar för projekteringen och försäljningen av lägenheterna, säger Jonas Kristiansson, produktionschef på NCC.

Bostäderna på Norra hamnplan består av ett flerbostadshus med 21 lägenheter och tre radhus. Flerbostadshuset byggs i fyra respektive sex våningar, vilket ger Färjestaden ett nytt landmärke som syns på långt håll från Ölandsbron.

Lägenheterna är 2 – 4 rum och kök och mellan 50 och 108 kvadratmeter stora. Alla får balkong eller uteplats, samtliga i västerläge med utsikt över Kalmarsund. Arkitekturen är i linje med de hus och radhus som NCC tidigare har byggt i hamnen. Nytt är att delar av den ljusa putsade fasaden varvas med en ljus träpanel som ger en marin karaktär.

Slutkund är Brf Färjestaden Hamn 3. Försäljningen av lägenheterna pågår. Byggarbetena startar i oktober 2014 och bostäderna beräknas vara klara för inflyttning i december 2015.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jonas Kristiansson, produktionschef, NCC Construction Sweden.
Lena Fridholm, kommunikationsansvarig Öst, NCC Construction Sweden.
Telefon 036-30 16 08 eller 070-360 37 16

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se , NCC: bildbank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen inom bygg, fastighetsutveckling och infrastruktur i norra Europa med en omsättning på 58 Mdr SEK och 18 500 anställda 2013. NCC är börsnoterat på Nasdaq OMX Stockholm.

Om oss

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2012 en omsättning på drygt 57 Mdr SEK och 18 000 anställda. NCC är verksamt inom hela värdekedjan när det gäller att skapa miljöer för arbete, boende och kommunikation. NCC utvecklar och bygger bostäder, kommersiella fastigheter, industrilokaler och offentliga byggnader, vägar och anläggningar samt övrig infrastruktur. NCC erbjuder även insatsvaror för byggproduktion, såsom kross och asfalt, samt svarar för beläggning, drift och underhåll av vägar. NCC:s huvudsakliga verksamhet bedrivs i Norden. I Baltikum bygger NCC bostäder och hus. I Tyskland och S:t Petersburg bygger NCC främst bostäder. NCC:s vision är att vara det ledande företaget i utvecklingen av framtidens miljöer för arbete, boende och kommunikation.

NCC
Vallgatan 3170 80 SOLNA