NCC AB

NCC bygger ny filmstudio i Trollhättan för ca 30 MSEK

Pressmeddelande   •  Okt 15, 2003 14:07 CEST

NCC har fått i uppdrag att bygga Nordens näst största filminspelningsstudio åt Film i Väst i Trollhättan. Uppdragsgivare är Trollhättans Tomt AB och ordern är värd ca 30 MSEK. Första spadtaget äger rum fredagen den 17 oktober.

Projektet delfinansieras av Europeiska Unionen. Den drygt 1000 m2 stora filmstudion, med utsikt över Trollhättekanal, uppförs på Nohabs gamla industriområde och förbinds med Film i Västs nuvarande kontor via en glasgång. Ett stort filminspirerat skärmtak och stora glasytor kommer att markera entrésidan, som vetter mot Åkersjövägen. Arkitekt är Contekton i Vänersborg. Intill studion byggs även verkstäder och övriga utrymmen i fyra våningar, sammanlagt drygt 2 000 m², där produktionsbolag kan hyra in sig under inspelningsperioden.

Den stora utmaningen är ljudkraven. En ljudkonsult från Audio Data Lab i Stockholm har därför deltagit i projekteringen. Det är främst lågfrekventa ljud utifrån, bland annat från godstrafiken på kanalen, som måste reduceras i väggarna. Bland annat kommer studion att kläs invändigt med ca 1500 m² svarta ljudabsorbenter. Totalt kommer ca 30 yrkesarbetare och underentreprenörer att vara delaktiga i arbetena, som ska vara klara sommaren 2004.

Det officiella första spadtaget äger rum på fredag 17/10 kl 14.00. Stenåke Kjell, styrelseordförande TTAB, Tomas Eskilsson, VD Film i Väst och Jan Torge, affärschef NCC i Uddevalla, håller i spadarna. Media är hjärtligt välkomna att närvara!

Ytterligare information:
Jan Torge, affärschef, NCC Construction Sverige AB, region Väst, tel 0522-64 94 11 eller 070-696 22 07.
Jenny Jernberg Holmstrand, informationsansvarig, Film i Väst, tel 0520-49 09 22 eller 0730-40 40 05.
Lars O. Carlsson, informationschef, NCC Construction Sverige AB, region Väst, tel 031-771 52 05 eller 070-652 21 36.

Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=30647

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.info
NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2002 en omsättning på 45 Mdr SEK och 25 000 anställda.