NCC AB

NCC bygger nyhetscentrum för Danmarks Radio för 107 MSEK

Pressmeddelande   •   Dec 19, 2003 13:49 CET

NCC Construction Danmark har fått uppdrag att bygga kontorshus till Danmarks Radios Nyhetscentrum. Detta är etapp två i arbetet med Danmarks Radios nya multimediehus i Örestad. Ordern är värd ca 107 MSEK (ca 90 MDKK).

Uppdraget omfattar att bygga ett råhus i sju våningar på totalt 32 000 kvm som ska fungera som Danmarks Nyhetscentrum. Nyhetscentrat blir centrum för sport- och nyhetssändningar och inrymmer förutom kontor och arbetsplatser också en stor cirkelformad nyhetslokal samt TV-studios.

NCC ansvarar också för uppförandet av den första etappen för Danmarks Radio, på totalt
54 000 kvm.

Uppdragen utförs i partneringsamverkan, som bygger på ett mycket nära samarbete mellan alla parter i projektet.

- Vi är mycket tillfreds med att samarbetet med Danmarks Radio fortsätter. Uppförandet av Danmarks Radios projekt i Örestad genomförs genom partneringsamverkan med höga ambitioner på tätt samarbete med kunden och med mycket stor säkerhet för medarbetarna på arbetsplatsen. Det är precis så vi på NCC föredrar att arbeta, säger Klaus Kaae på NCC Construction Danmark.

Arbetena inleds i januari och kommer totalt att engagera 115 medarbetare. Projektet ska vara klart i januari 2005.

Ytterligare information:
Klaus Kaae, regionchef NCC Construction Danmark, tel +45 39 10 39 10
Gisela Lindstrand, presschef NCC AB, tel 08 585 52346 eller 070 392 9500
Niels Møller, presskoordinator NCC Construction Danmark, tel +45 24 88 71 37

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.info

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2002 en omsättning på 45 Mdr SEK och 25 000 anställda.