NCC AB

NCC bygger om före detta kyrka i Åstorp till allaktivitetshus

Pressmeddelande   •   Sep 05, 2003 11:11 CEST

NCC har fått i uppdrag av Björnekulla Fastighets AB att bygga om en före detta EFS-kyrka i Åstorp till ett allaktivitetshus. Ordern är värd ca 13 MSEK.

Den befintliga tegelkyrkan, som använts av Evangeliska Fosterlandsstiftelsen, uppfördes ursprungligen runt 1910. Det sista halvåret har den stått outnyttjad. Nu får den nytt liv i form av ett allaktivitetshus. I källaren blir det replokaler och i övriga byggnaden teaterverksamhet, konferenslokaler, ljudstudios med mera.

- Det handlar om en varsam ombyggnad, säger NCCs affärschef Thomas Lööf. Bland annat sparar vi läktarna, så att man fortfarande har kvar en känsla av det tidigare kyrkorummet.

Arbetena har nyligen inletts och ska vara klara i maj 2004. Totalt kommer ca 20 personer att vara delaktiga i projektet.

Ytterligare information:
Thomas Lööf, affärschef, NCC Construction Sverige AB, region Syd, tel 042-17 03 23 eller 070-589 01 65.
Lars Norén, informationschef, NCC Construction Sverige AB, region Syd, tel 040-31 72 03 eller 070-543 77 44.

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.info

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2002 en omsättning på 45 Mdr SEK och 25 000 anställda.