NCC AB

NCC bygger om kontor till 80 bostadsrätter på Rosengård

Pressmeddelande   •   Sep 02, 2008 08:57 CEST

NCC bygger 80 nya bostadsrätter i det långa niovåningshuset "Kinesiska muren" på Rosengård. När den första halvan av huset byggdes om till bostadsrätter för två år sedan såldes alla lägenheter snabbt slut. Uppdragsgivare är Skandinavisk Fastighetsfond och ordern är värd 31 MSEK.

För ett par år sedan fick Rosengård för första gången på länge ett nytillskott av bostadsrätter i och med bostadsrättsföreningen Taxeringsrevisorn. Då omvandlades ena halvan av fastigheten, i folkmun kallad "Kinesiska muren", till bostäder efter att ha varit kontor i tjugo år.

De 60 lägenheterna i den första etappen såldes snabbt. Nu inleds den andra etappen där den resterande delen av lokalytorna också blir bostadsrätter.

- Det blir framför allt tvåor och treor. Utvändigt sker inga större förändringar, men många lägenheter har stora balkonger i söder som kommer att glasas in. Trapphusen och omgivningarna runtom husen rustas också upp, säger affärschef Robert Corbee på NCC.

I juni 2009 är de 80 lägenheterna klara för inflyttning men försäljningen startar redan i oktober.

- Spekulanterna i den första etappen var framför allt danskar som sökte ett billigare boende på den skånska sidan av sundet samt lokala köpare, ofta med en anknytning till Rosengård. Priserna har varit attraktiva med ett kvadratmeterpris som ligger på hälften av vad nyproducerade lägenheter i andra delar av Malmö kostar, säger Jan Severa, VD på Skandinavisk Fastighetsfond AB

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Robert Corbee, affärschef, NCC Construction Sverige AB, region Syd, tfn 040-31 74 25 eller 070-589 01 93
Kajsa Jacobsson, vik. pressansvarig, NCC Construction Sverige AB, region Syd,
tfn 040-31 74 39 eller 070-389 67 50.

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se
NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2007 en omsättning på drygt 58 Mdr SEK och 21 000 anställda.