NCC AB

NCC bygger om skolor i Sollentuna för 125 MSEK

Pressmeddelande   •  Jun 23, 2003 15:00 CEST

NCC har fått i uppdrag av AB Sollentunahem att bygga om Sofielundsskolan och Rösjöskolan i Sollentuna. Uppdragen är sammanlagt värda cirka 125 MSEK.

Sofielundsskolan får dessutom en helt ny skolbyggnad på 3 800 kvadratmeter, som även kommer att innehålla kök och matsal. Fasaden blir i puts men arkitekturen i övrigt skiljer sig från den befintliga 1920-talsstilen. Sofielundsskolan genomgår dessutom en allmän upprustning av delar av lokalerna där byte av ytskikt och installationer ingår.

I Rösjöskolan rivs samtliga installationer och alla ytskikt renoveras. Matsalen upprustas och nya fläktrum uppförs på taket. Båda skolornas skolgårdar renoveras och får bland annat nya planteringar.

- Sollentuna kommun precis som NCC miljöcertifierade, vilket gör oss trygga i att uppfylla de ställda miljökraven. Radonhalten i marken är hög, vilket gör att vi måste gjuta tjockare plattor och eventuella vidta andra årgärder. Vi har tidigare erfarenhet av liknande projekt, säger projektchef Sören Eriksson.

Projektet påbörjas under juli och beräknas vara avslutat i årsskiftet 2004/2005. Cirka 100 personer kommer att vara delaktiga.

Ytterligare information:
Sören Eriksson, projektchef NCC Construction Sverige AB, region Hus Stockholm Mälardalen, tel 08 730 5167 eller 070 645 2212
Gisela Lindstrand, presschef NCC AB, tel 08 585 52346 eller 070 392 9500
Annica Häll, regioninformatör NCC Construction Sverige AB, region Hus Stockholm/Mälardalen, tel 08 585 51270 eller 070 207 66 64

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.info

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2002 en omsättning på 45 Mdr SEK och 25 000 anställda.