NCC AB

NCC bygger om Stortinget i Oslo för ca 155 MSEK

Pressmeddelande   •   Jun 02, 2003 11:22 CEST

NCC bygger om Stortinget i Oslo för ca 155 MSEK

NCC Construction AS har fått i uppdrag att bygga om kvarteret Stortinget och Tollbugaten 31 i Oslo, Norge. Totalentreprenaden är värd ca 155 MSEK (136 MNOK).

Projektet omfattar en ombyggnad av totalt ca 10 000 kvm. Arbetena inleds snarast och kommer att pågå i två år. Som mest kommer ca 50 personer att delta i ombyggnadsarbetena.

Första fasen i uppdraget gäller Tollbugaten 31. Arbetena där är komplexa och omfattar en invändig totalrenovering med installation av nya hissar, underjordiska kulvertsystem och nya tekniska system.

I nästa fas förbättras bland annat kommunikationerna mellan Tollbugaten 31 och resten av Stortingskvarterets många byggnader. Detta görs genom att utvidga och inglasa existerande ljusgårdar samt genom att bygga invändiga gångbroar och panoramahissar.

Stortingskvarteret och Tollbugaten 31 kommer efter renoveringen att ha moderna lokaler av hög kvalitet , samtidigt som byggnadernas originalitet bevaras.

- Det är ett viktigt uppdrag att få möjlighet att förbättra arbetsmiljön för de norska folkvalda ledamöterna och deras administration. Projektet kommer på många sätt att bli ett skyltfönster både för NCC och för byggbranschen som helhet. Jag kan försäkra att det kommer att genomföras i enlighet med NCCs profil: Att kunden kan förvänta lite mer, säger NCCs regionchef Tommy Helgerud.

Ytterligare information:
Tommy Helgerud, regionchef NCC Construction AS, tel +47 22 98 68 00 eller +47 952 79 009
Gisela Lindstrand, presschef NCC AB, tel 08 585 52346 eller 070 392 9500
Øyvind Kvaal, kommunikationschef NCC Construction AS, tel +47 22 98 69 34 eller +47 900 76 910

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.info

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2002 en omsättning på 45 Mdr SEK och 25 000 anställda.