NCC AB

NCC bygger simulatorbyggnad på kärnkraftverket i Oskarshamn

Pressmeddelande   •   Okt 06, 2005 15:04 CEST

NCC har fått i uppdrag att bygga en simulatorbyggnad åt Oskarshamnsverket 1 och 2. Uppdragsgivare är OKG AB och ordern är värd cirka 21 MSEK.

Alla verk som ”tillverkar” kärnkraft måste ha en simulatorbyggnad där man kan simulera alla de scenarier som kan komma at uppstå i samband med produktionen I NCCs uppdrag ingår att bygga ett antal utbildningslokaler och två brandsäkra simulatorbyggnader i betong, Simulatorbyggnaderna kommer att innehålla exakta kopior av riktiga kontrollrum på kärnkraftverket där personalen skall öva för att vara förberedda om något avvikande från daglig drift skulle uppstå. Den totala byggytan uppgår till cirka 2 200 kvadratmeter.

Projektet har påbörjats och beräknas vara avslutat i november/december 2006. Totalt kommer cirka 20 personer att vara delaktiga.

Ytterligare information:
Anders Mårtensson, entreprenadchef, NCC Construction Sverige AB, region Syd, tel. 0491-69683 eller 070-589-97 91.
Lars Norén, informationschef, NCC Construction Sverige AB, region Syd, tel. 040-31 72 03 eller 070-5437744.

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.info

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2004 en omsättning på 45 Mdr SEK och 22 000 anställda.