NCC AB

NCC bygger Stockholms första Passivhuslägenheter

Pressmeddelande   •   Sep 29, 2008 15:55 CEST

NCC är nu först ut med att bygga passivhuslägenheter i Stockholm. Idag, måndag startade finansborgarrådet Sten Nordin bygget av det som ska bli 59 lägenheter med halverad energiförbrukning. För miljön innebär det 32 ton mindre koldioxidutsläpp per år. För de boende medför det med dagens energipriser en årlig besparing på cirka 5000 kronor.

De fem bostadshusen med 59 lägenheter drar drygt 50 procent mindre energi än andra nybyggda hus och har minimal klimatpåverkan. Extra tjocka och täta väggar gör att värmen bevaras och kan återvinnas. Typiskt för passivhus är att de saknar traditionella värmesystem och radiatorer. Istället har de extra välisolerade och lufttäta väggar kombinerat med effektiva system för återvinning av värmen ur ventilationsluften. Ett mekaniskt ventilationssystem tar vara på värmen som främst skapas av de boendes kroppsvärme, elektriska apparater och belysning. Bara de kallaste dagarna tillförs extra värme.

Utifrån dagens energipriser sparar de boende i de 59 lägenheterna sammanlagt 250 000 kronor om året i driftkostnader. För miljön innebär det 30 ton mindre koldioxid, vilket motsvarar 220 flygresor t o r Stockholm - Malmö. Fastighetens värde ökar också när energipriser och krav på miljöanpassning ökar.

- I Beckomberga kommer klimatpåverkan att bli minimal med tanke på energilösningen med fjärrvärme, solfångare och andel i vindkraftverk, säger Jenny Winblad, miljösamordnare NCC.

En annan egenskap är att husen ger bättre inomhusmiljö. Boende i passivhus har fått mindre problem med astma och pollenallergi för att husen är lufttäta och inomhusluften välfiltrerad. De tjocka väggarna ger även vackra djupa fönsternischer och gör det mycket tyst inomhus.

De flesta passivhusen har byggts i västra Sverige, med start 2001, men hittills inga i Stockholm. NCC har byggt passivhus i Värnamo, Storfors och Göteborg. Intresset för husen har ökat stort, 2006 fanns bara 55 bostäder men i slutet av 2009 står 1000 bostäder klara. I Tyskland, Österrike, Schweiz är marknaden för passivhus mycket stor.I de två första husen som byggs i Beckomberga är redan hälften av lägenheterna bokade och de beräknas vara inflyttningsklara om ett år.

Läs mer om passivhusen på NCC:s hemsida: www.ncc.se/sv/Projekt-och-koncept/Passivhus/

För frågor, vänligen kontakta:
Jenny Winblad, miljösamordnare, NCC Boende, tfn 08-585 512 06 eller 070-602 62 54.
Mattias Roos, projektchef, NCC Boende, tfn 08-585 526 21 eller 070-618 51 99.

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se
NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2007 en omsättning på drygt 58 Mdr SEK och 21 000 anställda.