NCC AB

NCC bygger studenthemmet Birger Jarl för ca 42 MSEK

Pressmeddelande   •   Okt 02, 2003 10:18 CEST

NCC har fått i uppdrag att bygga om hushållsseminariet vid Birger Jarlsgatan i Kungsladugård, Göteborg, till 124 studentlägenheter. Uppdragsgivare är SGS Studentbostäder och ordern är värd ca 42 MSEK.

Hushållsseminariet byggdes 1965 och har varit i drift fram till i våras. Verksamheten kommer nu tillfälligt att flytta till Pedagogen i Mölndal, i väntan på att Göteborgs nya lärarhögskola blir klar. En stor del av hushållsseminariets relativt nya apparatur – spisar, frysar och andra storköksinventarier – kommer i samband med ombyggnaden att skeppas till Ghana.

- Projektet är en totalentreprenad där vi ansvarar för all projektering, säger NCCs affärschef Bengt Davidsson. Detta helhetsansvar är ett resultat av goda referenser från andra projekt för SGS Studentbostäder, bland annat på Postgatan och ett pågående på Kronhusgatan.

- Att vi valde NCC beror mycket på det goda samarbete vi haft, både vad gäller kompetens och organisation, säger Eva Karlsson, projektledare på SGS Studentbostäder. Vi blev mycket nöjda med lägenheterna på Postgatan och vet att våra hyresgäster också är mycket nöjda med sitt boende.

Arbetena inleds omgående och de nya studentbostäderna beräknas stå klara till höstterminen 2004. Totalt kommer ca 25 personer att vara delaktiga i projektet.

Ytterligare information:
Bengt Davidsson, affärschef, NCC Construction Sverige AB, region Väst, tel 031-771 52 63 eller 070-653 38 67.
Lars O. Carlsson, informationschef, NCC Construction Sverige AB, region Väst, tel 031-771 52 05 eller 070-652 21 36.

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.info

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2002 en omsättning på 45 Mdr SEK och 25 000 anställda.