NCC AB

NCC bygger tunnel i Örnsköldsvik åt Botniabanan värd 201 MSEK

Pressmeddelande   •  Nov 17, 2003 10:08 CET

NCC har fått ytterligare uppdrag av Botniabanan AB. Denna gång gäller det bygget av järnvägstunnel genom Åsberget i centrala Örnsköldsvik. Ordern är värd 201 MSEK. I oktober fick NCC uppdraget att bygga nytt stationsområde och ny hoppbacke i Örnsköldsvik.

Det senaste uppdraget omfattar att bygga en 1 000 meter lång järnvägstunnel för enkelspårtrafik med en 400 meter lång servicetunnel genom Åsberget i centrala Örnsköldsvik. I uppdraget ingår också att bygga en cirka 5 km lång järnvägsterrass mellan Åsberget och Arnäsvall norr om Örnsköldsvik samt en port för gång- och cykelväg och en järnvägsbro över gång- och cykelväg. Två stickspår med lastkaj för industriområdet i Gullänget ska också byggas.

Arbetena inleds i början av december och projektet ska vara färdigställt i juli 2005.

- Vi är stolta över att få detta förtroende från Botniabanan och ser fram emot ett bra samarbete. Dessutom är det mycket tillfredsställande att få en order av den här storleken, som ytterligare kommer att trygga sysselsättningen i området. Att projektet byggs i stadsmiljö och vid ett industriområde med allt vad det innebär av samverkan känns som en positiv och stor utmaning, säger Roger Ekman, avdelningschef på NCC.

Ytterligare information:
Roger Ekman, avdelningschef NCC Construction Sverige, tel 090 16 81 02
eller 070 553 7919

Gisela Lindstrand, presschef NCC AB, tel 08 585 52346 eller 070 392 9500

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.info

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2002 en omsättning på 45 Mdr SEK och 25 000 anställda.