NCC AB

NCC bygger ut avloppsreningsverk i Åre för 27 MSEK

Pressmeddelande   •   Mar 23, 2006 11:48 CET

NCC har fått i uppdrag av Åre kommun att bygga ut skidortens befintliga avloppsreningsanläggning. Ordern är värd cirka 27 MSEK.

Syftet med projektet är att väsentligt öka avloppsreningsverkets kapacitet i samband med den explosionsartade nybyggnationen som pågår i och runt Åre by. Anläggningen byggs ut för att klara av högsäsongsbeläggningen i Åre med omnejd och målsättningen är att det uppgraderade reningsverket ska vara klart för användning inför alpina VM 2007, i enlighet med Åre kommuns miljöpolicy.

– En utmaning som vi kommer att möta i ett tidigt skede av projektet är den kommande vårfloden. Under den perioden kommer nämligen den närliggande Åresjöns yta att befinna sig ett antal meter ovanför vårt grundläggningsdjup, säger NCC:s affärschef Alf Nilsson.

Arbetena kommer att starta under april månad och pågå ett år framåt. Totalt beräknas omkring 15 personer vara delaktiga i projektet.

Ytterligare information:
Alf Nilsson, affärschef, NCC Construction Sverige AB, region Norrland, tfn 063-240 68 eller 070-221 03 75.
Yvonne Töyrä, regioninformatör, NCC Construction Sverige AB, region Norrland, tfn 0920-734 50 eller 070-523 75 61.

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.info

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2005 en omsättning på 50 Mdr SEK och 21 000 anställda.