NCC AB

NCC bygger ytterligare hotell på golfanläggning vid Omberg

Pressmeddelande   •   Apr 17, 2009 08:53 CEST

NCC Construction har fått i uppdrag att bygga ett hotell med 22 dubbelrum och relaxavdelning på Ombergs Golf i Ödeshög. Av Sveriges drygt femhundra golfbanor är Ombergs Golf en av de få som satsar på egen övernattning. NCC har tidigare byggt flera fastigheter på området. Uppdragsgivare är Ombergs Golf och ordern är värd cirka 10 MSEK.

Ombergs Golf vid Vätterns östra strand öppnade 2002. På bara några år har själva banan fått gott, nationellt rykte, men man har också satsat på att skapa ett helhetskoncept för golfgästerna.

- NCC har sedan 2005 byggt klubbhus, restaurang, maskinverkstad och hotell här. Nu bygger vi ett hotell till. Det får även bastu, bubbelpool och omklädningsrum i bottenvåningen för alla gäster, säger entreprenadchef Sven-Åke Bergquist, på NCC Construction, region Syd.

Hotellet värms upp med bergvärme. Med de 22 nya dubbelrummen får anläggningen totalt 200 sängplatser. Nyligen färdigställde NCC även en utbyggnad av hotellets restaurang som nu rymmer totalt 180 matgäster.

Golfklubbar med egna hotellrum är än så länge ovanliga i Sverige. Av 550 banor har ett tiotal klubbar egen logi. Tanken med bana, restaurang och hotell på ett ställe är att erbjuda gästerna ett helhetskoncept samt att de slipper transporter till och från golfområdet.

- Intäkter från golfpaketen, med spel, mat och dryck och övernattning, är ett sätt att stärka vår ekonomi. Vi passar på att bygga förutsättningar för golfturism i lågkonjunktur för att var väl förberedda när det svänger igen, säger Ulf Tegnebo, delägare på Ombergs Golf.

Byggnadsarbetet startade i februari. Hotellrummen beräknas vara klara till midsommar, därefter färdigställs relaxavdelning och omklädningsrum. Totalt sysselsätts 10 NCC-anställda i projektet som är en totalentreprenad.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Sven-Åke Bergquist, entreprenadchef, NCC Construction Sverige, region Syd, tfn 036-30 16 38
Kajsa Jacobsson, vik. pressansvarig, NCC Construction Sverige AB, region Syd, tfn 040-31 74 39 eller 070-389 67 50

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2008 en omsättning på drygt 57 Mdr SEK och 20 000 anställda.