NCC AB

NCC får fortsatt uppdrag av LKAB i Malmberget 2013-02-04

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2013 09:16 CET

NCC får fortsatt förtroende av LKAB att förbereda Vitåforsgruvan i Malmberget för järnmalmsbrytning längre ner i berget. NCC bygger 9 000 meter tunnlar, transportvägar samt tillredningsorter där ny järnmalm kan brytas. Ordern är värd 188 MSEK.

Ladda ner PDF

– Uppdraget sysselsätter omkring hundra årsarbetare under 2013. Åren har gett oss en effektiv och samtrimmad organisation, säger Jan-Olof Lampinen, affärschef på NCC Construction, region Norrland.

Sedan 2006 har NCC utfört förberedande bergsarbeten för den nya huvudnivån M1250, det vill säga 1 250 meter ner i Vitåforsgruvan i Gällivare. Hittills har NCC gjort 80 000 meter så kallad ortdrivning. Det nya kontraktet omfattar 9 000 meter till.

Det innebär att NCC bygger transportvägar och tunnlar för en nivå längre ner i gruvan och spränger tillredningsorter; platser där ny järnmalm kan brytas. En tillredningsort kan vara 130 meter lång.

I projektet ingår även att förstärka väggar och tak i tunnlarna med bultar och sprutbetong. Innan det sker rensar NCC berget, så kallad skrotning, samt lastar och transporterar bort bergsmaterial.

Jan Olof Lampinen, affärschef, NCC Construction Sverige AB, region Norrland.
Telefon: 0920-734 49, 070-566 82 46

Anni Axelsson, regionkommunikatör NCC Construction, region Norrland.
Telefon: 090-16 80 48, 070-205 32 87

NCCs: presstelefon: 08-585 519 00 eller press@ncc.se

Samtliga NCC:s pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press. NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2011 hade NCC i Sverige en omsättning på 29 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. Omsättningen år 2011 var 53 Mdr SEK och antalet anställda cirka 17 500.