NCC AB

NCC får utmärkelse för energieffektiva byggnader i Lettland

Pressmeddelande   •   Aug 13, 2012 09:01 CEST

NCC vann två av totalt fyra kategorier i tävlingen “Den mest energieffektiva byggnaden i Lettland 2011”, som anordnas av Lettiska finans- och miljödepartementen.

Den ena utmärkelsen gick till ett bostadsprojekt i Riga, där NCC fick pris för ”Det mest energieffektiva flerbostadshuset 2011”. Projektet tävlade om utmärkelsen med 27 andra anmälda projekt.

- Vi är mycket glada att vinna i denna prestigefyllda tävling. Vår kunskap och erfarenhet i kombination med NCCs filosofi att använda energieffektiva lösningar och hållbara produkter och tjänster ligger till grund för utmärkelsen. Vi lägger även stort fokus på att utbilda våra kunder i hur man kan leva energieffektivt och hållbart i en NCC bostad, säger Mareks Kļaviņš, chef inom NCCs bostadsutveckling i Lettland.

Den andra utmärkelsen delade NCC med Dinex Latvia, för ett ombyggnadsprojekt i kategorin ”Den mest energieffektiva industribyggnaden 2011”. Priset gick Dinex Latvia för en en industribyggnad som NCC utfört ombyggnaden av

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. Omsättningen år 2011 var 53 Mdr SEK och antalet anställda cirka 17 500.