NCC AB

NCC får ytterligare kontrakt på vägprojekt i Polen

Pressmeddelande   •   Nov 03, 2003 09:40 CET

NCC Roads har fått ytterligare en strategisk order av det polska vägverket på ett vägprojekt i södra Polen. Det EU-finansierade projektet är värt ca 55 MSEK. Tidigare i år fick NCC Roads ett liknande uppdrag i samma område.

Uppdraget omfattar renovering och breddning av en 7 kilometer lång huvudväg. I projektet ingår bland annat asfaltläggning, cementstabilisering, vatten och avlopp, kantsten, markarbeten och trafiksystem. Arbetena ska utföras under 2004.

NCC Roads är det ledande asfaltföretaget i Polen med en årlig omsättning på cirka 500 MSEK. Företaget, med 400 anställda, säljer cirka 1 miljon asfalt per år. NCC Roads arbetar för närvarande med fem motorvägsprojekt i Polen och finns representerat i över 20 av Polens större kommuner. Affärsområdet NCC Roads omsätter totalt drygt 8 Mdr SEK per år.

- Det är mycket strategiskt viktigt för NCC Roads i Polen att vi nu i konkurrens med större europeiska asfaltföretag fått två stora kontrakt, totalt värda 100 MSEK. Det ger goda förutsättningar för ytterligare vägprojektupphandlingar i Polen. Vi har arbetat systematiskt och långsiktigt för att skapa ett starkt förtroende hos det polska vägverket, säger Jonas Högberg, chef på NCC i Polen.

Ytterligare information:

Jonas Högberg, VD NCC Roads Polska, tel +48 71 785 82 90 eller +48 607 35 16 64

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.info

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2002 en omsättning på 45 Mdr SEK och 25 000 anställda.