CGI

NCC förlänger kommunikationsavtal med Logica

Pressmeddelande   •   Apr 29, 2009 09:31 CEST

Logica, Sveriges största it-tjänstföretag, har tecknat avtal med NCC som omfattar leverans av datakommunikationslösningar till NCC:s arbetsplatser runt om i Sverige. I över 15 år har Logica ansvarat för att leverera effektiva lösningar för datakommunikation till NCC och det nya avtalet är tecknat för ytterligare tre år.

På NCC:s byggarbetsplatser är behovet av datakommunikationsutrustning omfattande; platschefer, arbetsledare, planerare och projektledare är beroende av att på plats kunna hantera och utbyta stora mängder information digitalt.

-Våra medarbetare har ett stort behov av datakommunikationslösningar ute på siterna. Det kan röra sig om allt från att hantera digitala 3D-modeller och inköpssystem till att kunna godkänna och attestera e-fakturor. Allt ska kunna ske ute på byggarbetsplatserna, förklarar Lars-Erik Åhlin, chef för it-infrastruktur på NCC i Sverige. Vi har en lång erfarenhet av att samarbeta med Logica både som outsourcingpartner och som huvudleverantör av kommunikationstjänster. Inom båda dessa områden känns det tryggt att jobba tillsammans med en leverantör som känner oss väl.

Högprofilsprojekt som bland annat Turning Torso, Kista Science Tower, Botniabanan och Citytunneln i Malmö är några av NCC:s många bygguppdrag. Komplexa projekt ställer höga krav på en stabil samarbetspartner med en djup kunskap om NCC:s verksamhet.

-Utmaningen för oss som leverantör och partner är att tillhandahålla bästa möjliga lösning vid varje givet tillfälle för NCC. Det handlar om att ta fram den effektivaste lösningen avseende datakommunikation utifrån varje specifik situation och varje specifikt byggprojekt, säger Peter Rodenstam, Key Account Director för NCC på Logica.

-Vi som leverantör är inte bundna till en specifik operatör vilket gör att vi kan kombinera vår leverans av kommunikationslösningar och erbjuda de bästa förbindelserna för varje enskilt projekt. Flexibilitet, engagemang och kundnärhet är också oerhört viktiga parametrar för att få en leverans av hög kvalitet i en så komplex och föränderlig vardag som NCC har, säger Roger Dahlqvist, ansvarig för driftleveransen inom Logica.

Om NCC
NCC skapar framtidens miljöer för arbete, boende och kommunikation med ett ansvarsfullt byggande som ger hållbart samspel mellan människa och miljö. NCC är ett av de ledande nordiska bygg- och fastighetsutvecklingsföretagen med en omsättning på över 57 Mdr SEK och 20 000 anställda. Med Norden som hemmamarknad är NCC verksamt inom hela värdekedjan - utvecklar och bygger bostäder, kommersiella fastigheter, industrilokaler och offentliga byggnader, vägar och anläggningar samt övrig infrastruktur. NCC erbjuder även insatsvaror för byggproduktion samt svarar för beläggning och vägservice.
Mer information finns på www.ncc.se

Om Logica
Logica är ett ledande internationellt it-tjänstföretag. Företaget har 40 000 medarbetare varav cirka 5 500 i Sverige. Logica erbjuder verksamhetsinriktade konsulttjänster, integration och outsourcing av it- och affärsprocesser. Genom att arbeta nära våra kunder möjliggör vi förändringar som leder till ökad effektivitet och snabbare tillväxt. Med djup branschkunskap, hög it-kompetens och internationell leveransförmåga stärker vi våra kunders konkurrenskraft. Logica är noterat både på London-börsen och på Euronext i Amsterdam (LSE: LOG; Euronext: LOG). Mer information finns på www.logica.se

Presskontakter:
Peter Rodenstam, Key Account Director för NCC inom Logica, tfn: +46 70 8513588, e-mail: peter.rodenstam@logica.com
Anders Chrintz, Sales Director Industrial Sector, Logica Sverige, tfn: +46 733 984933, e-mail: anders.chrintz@logica.com
Anna Carlson, PR-ansvarig Logica Sverige, tfn: +46 733 980119, e-mail: anna.carlson@logica.com