NCC AB

NCC förvärvar tomt och byggrätt i Köpenhamn

Pressmeddelande   •   Maj 13, 2004 14:12 CEST

NCC har köpt tomt och byggrätt på Kröyers Plads i Köpenhamn av den danska statens fastighetsbolag Freja Ejendomme A/S för 100 MDKK (cirka 120 MSEK).

NCC önskar med köpet förverkliga en nyskapande bostads- och kontorsmiljö, utvecklad av den välkända holländska arkitekten Erick van Egeraats arkitektkontor EEA i Rotterdam.

När och hur projektet kan realiseras avgörs definitivt när Köpenhamns stadsfullmäktige har godkänt lokalplanen för området. Under förutsättning att projektet godkänns planeras byggstart under 2005 och slutförande under 2006. Byggandet ska ske i egen regi.

NCC räknar med att det kostar cirka 600 MDKK (cirka 730 MSEK) att färdigställa projektet, varav 100 MDKK utgör köp av tomt och byggrätt. Projektet omfattar 18.300 kvadratmeter.

Kröyers Plads ansluter sig till den nytänkande arkitektur som NCC varit med om att skapa längs den nya öppna hamnfronten i Köpenhamn. I hamnstaden har NCC bland annat uppfört LO´s nya huvudkontor, byggt om packhuset på Langelinie till lägenheter, byggt DFDS´ färjeterminal och ”koppartornet” för advokatfirman Plesner. Utöver det pågår arbetet med att bygga om två jättelika gamla frösilos till lägenheter.

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.info

Ytterligare information:

NCC:
Torben Biilmann, NCC Construction i Danmark, telefon +45 39 10 39 10
Ulf Thorné, Presschef NCC, telefon +46 8 585 523 46 eller +46 70 214 77 27.
Freja Ejendomme:
Direktör Allan Andersen, telefon +45 33 73 01 40

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2003 en omsättning på 45 Mdr SEK och 24 000 anställda.