NCC AB

NCC har sålt nybyggt polishus i Eksjö till Akelius Fastigheter

Pressmeddelande   •   Dec 22, 2009 11:34 CET

NCC Construction Sverige har sålt en fastighet med ett nybyggt polishus i Eksjö till Akelius Fastigheter. Fastigheten är uthyrd till Polismyndigheten i Jönköping län på 15 år. Fastighetsaffären och entreprenaden har ett sammanlagt värde på 115 MSEK.

NCC Construction Sverige har sålt fastigheten Nannylund 1 i Eksjö kommun till ett av Akelius Fastigheter AB helägt dotterbolag. Försäljningen genomfördes som en bolagsaffär och köparen har erlagt likvid och tillträdde bolaget den 21 december 2009.

Under hösten 2009 har NCC Construction Sverige sålt två nybyggda vårdboenden i Uppsala och Trelleborg till Akelius. Polishuset i Eksjö blir Akelius tredje förvärv av NCC på kort tid.

– Det är med stor glädje och tillförsikt som vi blir ägare till vårt första Polishus. Vi är sedan tigare en förhållandevis stor aktör när det gäller andra typer av samhällsfastigheter, så denna affär ligger helt i linje med bolagets inriktning mot samhällsfastigheter och bostäder, säger Per Ekelund, regionchef på Akelius.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Roland Brodin, Stab Projektutveckling, NCC Construction Sverige, tfn 08-585 524 65
Lena Fridholm, informationschef, NCC Construction Sverige, region Syd, tfn 036-30 16 08 eller 070-360 37 16

NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Boende.
2008 hade NCC i Sverige en omsättning på drygt 30 Mdr SEK och cirka 10 700 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige