NCC AB

NCC rustar upp Brännkyrka brandstation för ca 20 MSEK

Pressmeddelande   •  Okt 08, 2003 12:37 CEST

NCC har fått i uppdrag av Stockholms Brandförsvar att renovera och bygga till Brännkyrka brandstation i Älvsjö. Ordern är värd ca 20 MSEK.

NCC kommer att göra en invändig totalrenovering. Man bygger dessutom till dagens enplanshus med en våning som blir logement för de skiftarbetande brandmännen. Tack vare tillbyggnaden kommer man nu också att få en glidstång ner till markplanet – en detalj som för gemene man är själva sinnebilden av en brandstation.

- Vi har god erfarenhet av liknande projekt. Bland annat har vi nyligen avslutat ombyggnaden av räddningscentralen i Täby och kunde nu använda samma platsorganisation här, säger affärschef Dieter Sand.

Under byggtiden kommer stationens personal att evakueras till Hägerstens brandstation. Byggstarten är planerad till slutet av året och den nya stationen ska stå klar i januari 2005. Totalt beräknas omkring 40 personer vara delaktiga i arbetena.

Ytterligare information:
Dieter Sand, affärschef, NCC Construction Sverige AB, region Hus Stockholm/Mälardalen, tel 08-585 512 63 eller 070-661 05 31.
Annica Häll, regioninformatör, NCC Construction Sverige AB, region Hus Stockholm/Mälardalen, tel 08-585 512 70 eller 070-207 66 64.

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.info

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2002 en omsättning på 45 Mdr SEK och 25 000 anställda.