NCC AB

NCC rustar upp Kumlas bangård för effektivare tågtrafik

Pressmeddelande   •   Apr 29, 2009 08:47 CEST

NCC Construction har fått i uppdrag att förnya 450 meter av Kumlas bangård i sommar. Bangården är först ut i en upprustning av spåret mellan Örebro och Hallsberg där tågspår och sliprar byts ut, liksom makadammen under spåren. Projektet genomförs i så kallat partneringsamarbete. Uppdragsgivare är Banverket och ordern är värd 25 MSEK.

Den nya rälsen ska minska kostnaderna för oplanerat underhåll och störningar och ge bättre driftsäkerhet.

- Totalt byter vi ut 900 meter räls i båda riktningarna. För att tågtrafiken ska påverkas så lite som möjligt byts ett spår i taget. Vi gör också arbetet under sommarsemestrarna när gods- och pendeltrafiken är som minst, säger Carl Gustav Eklund, affärschef på NCC Construction Region Väst.

Förutom spåren byts även alla sliprar ut och makadammen under spåren grävs upp och byts mot ny. En frostisolering läggs under spåren liksom en dränering. Dessutom förkortas bryggorna för kontaktledningar över det östra spåret.

NCC och Banverket samarbetar i så kallad partnering - en strukturerad samarbetsform där byggherren, konsulterna och entreprenörerna gemensamt löser en bygguppgift. Metoden baseras på ett öppet och förtroendefullt samarbete där allas yrkeskunskaper kompletterar varandra genom projektets alla skeden.

Förarbetena startar i maj, och den mest intensiva delen av arbetet utförs under vecka 27 till 32. Efterarbetena pågår in i oktober. Drygt 15 NCC-anställda sysselsätts i entreprenaden.

Mer information om arbetena på http://www.banverket.se/kumlabg

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Carl Gustav Eklund, affärschef, NCC Construction, region Väst, 019-17 75 89 eller 070-376 17 41
Gunilla Sandberg, regioninformatör, NCC Construction, region Väst, 031-771 51 15 eller 070-602 10 52

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2008 en omsättning på drygt 57 Mdr SEK och 20 000 anställda.