NCC AB

NCC säljer bostadsprojekt i Tyskland

Pressmeddelande   •   Dec 20, 2013 10:24 CET

NCC har sålt ett bostadsprojekt bestående av 70 lägenheter nära Frankfurt i Tyskland till en institutionell investerare för 138 miljoner kronor.

– Att sälja till investerare är en viktig del av NCC Housings affärsmodell. Förs äljningen av detta projekt som ligger nära den internationella flygplatsen i Frankfurt ligger även i linje med vår strategi att sälja fler hyresrättsprojekt, säger Joachim Hallengren, affärsområdeschef för NCC Housing.

Projektet är en del av ett bostadsområde i norra delen av staden Langen där totalt 240 bostäder kommer att utvecklas. Bostäderna har ett attraktivt läge i Rhen - Main-området, mittemellan den ekonomiska metropolen Frankfurt och vetenskapsstaden Darmstadt.

Projektet består av två byggnader med sammanlagt 70 hyresrätter och en total boendeyta på cirka 5 400 kvadratmeter. Husen byggs enligt NCC:s koncept för effektivt bostadsbyggande.

Tillträde och resultatavräkning sker i affärsområdet NCC Housing när projektet har färdigställts vilket beräknas ske under andra kvartalet 2015.

NCC är en av de största bostadsutvecklarna i Tyskland enligt en undersökning gjord av det tyska marknadsanalysföretaget BulwienGesa.

Informationen är sådan som NCC AB kan vara skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 20 december 2013, kl. 08:50.

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press . NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2012 en omsättning på 57 Mdr SEK och 18 000 anställda.  NCC Housing utvecklar och säljer bostäder på utvalda marknader i Norden, Tyskland, Baltikum och St Petersburg.

For further information, please contact:

Joachim Hallengren, Business Area Manager, NCC Housing; tel +46 70 643 95 68

Anna Trane, Press & PR Manager, NCC; tel + 46 70 884 74 69

NCC’s media line: +46 8 585 519 00; e-mail: press@ncc.se, NCC’s image bank

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. Omsättningen år 2011 var 53 Mdr SEK och antalet anställda cirka 17 500.