NCC AB

NCC säljer del av Centralhuset i Göteborg för ca 400 MSEK

Pressmeddelande   •   Jul 10, 2003 10:05 CEST

NCC har tecknat avtal om försäljning av en del av fastigheten Centralhuset i Göteborg. Köpare är tyska Internationales Immobilien- Institut GmbH i München. Försäljningssumman uppgår till ca 400 MSEK. Projektet resultatavräknas när andra delen av Centralhuset avyttras.

Centralhuset är en offentlig byggnad med kontor, hotell och butiker angränsande till järnvägsstationen i centrala Göteborg. Huset är den sista etappen i Göteborgs resecentrum som även omfattar bussterminalen och järnvägsstationen. Den del av Centralhuset som omfattas av försäljningen innehåller 8 500 kvm kontor samt 14 butiker, restauranger och service. Hyresgäst är bland annat Lindex som hyr 6 440 kvm för sitt huvudkontor. Fastigheten kommer att stå klar i november 2003 och den nye ägaren tillträder den 15 december 2003.

- Vi ser mycket positivt på det intresse som Göteborg röner hos utländska investerare. Centralhuset är Immobilien-Instituts andra stora förvärv i Göteborg. Med denna affär förstärker vi ytterligare NCC Property Developments position som ledande fastighetsutvecklare i Göteborg, säger Stephan Ekstedt, regionchef för NCC Property Development.

Affären förutsätter att den påbörjade fastighetsdelningen genomförs.

Ytterligare information:
Stephan Ekstedt, Regionchef NCC Property Development, tel 031 771 5333 eller 070 601 4181 Gisela Lindstrand, presschef NCC AB, tel 08 585 52346 eller 070 392 9500

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.info
NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2002 en omsättning på 45 Mdr SEK och 25 000 anställda.