NCC AB

NCC säljer sin andel i danska Betonelement

Pressmeddelande   •  Aug 20, 2003 09:06 CEST

NCC Construction Danmark och Højgaard Holding har sålt företaget Betonelement till internationella koncernen CRH. NCC och Højgaard har ägt 50 procent vardera av Betonelement sedan 1992. Parterna har kommit överens om att inte offentliggöra köpeskillingen. Försäljningen påverkar dock NCCs resultat marginellt positivt för tredje kvartalet.

Betonelement är med sina sju fabriker en av Danmarks ledande producenter av betongelement. Verksamheten sysselsätter 550 personer och omsatte förra året ca 650 MSEK (527 MDKK).

Efter försäljningen ingår Betonelement i CRH-koncernen, som producerar och säljer byggmaterial, framför allt i Europa och USA.

Försäljningen förutsätter ett antal sedvanliga krav, bland annat godkännande av konkurrensmyndigheter.

-Affären är en del i NCCs strategi att fokusera verksamheten till våra kärnområden, säger Søren Ulslev, chef för NCC Construction Danmark.

Ytterligare information:
Søren Ulslev, VD NCC Construction Danmark, tel +45 3910 3910
Gisela Lindstrand, presschef NCC AB, tel 08 585 52346 eller 070 392 9500
Bo Dybkaer, kommunikationschef NCC Construction Danmark, tel +45 2488 7124

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.info

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2002 en omsättning på 45 Mdr SEK och 25 000 anställda.