NCC AB

NCC säljer stormarknad i Uppsala för 168 MSEK

Pressmeddelande   •   Jan 19, 2010 11:42 CET

NCC Property Development har sålt stormarknaden Coop Forum i Stenhagen Centrum, väster om Uppsala. Köpare är den tyska fastighetsfonden LB Immo Invest och köpeskillingen uppgår till drygt 168 MSEK. Försäljningen genomförs som en bolagsaffär och ger ett positivt resultat som redovisas i det andra kvartalet.

NCC Property Development har utvecklat handelsplatsen Stenhagen Centrum, väster om Uppsala och säljer nu en handelsanläggning med Coop Forum som hyresgäst till den tyska fastighetsfonden LB Immo Invest GmbH. Det är fondens första investering i Sverige.

Handelsplatsen har utvecklats med miljön i fokus och Coop Forum klassas som GreenBuilding. Det betyder att anläggningen drar 25 procent mindre energi än normen. NCC var först i Europa med en få en handelsanläggning godkänd som GreenBuilding med Coop Forum i Kungsbacka 2009. Hittills har NCC utvecklat 14 godkända GreenBuildingprojekt, vilket gör NCC ledande på området.

Nya Coop Forum blir en modern stormarknad på 8 300 kvadratmeter, cirka 30 000 artiklar i sortimentet och stort fokus på färskvaror. Med en placering nära väg 55 mot Enköping och Västerås väntas stormarknaden bidra till en ökad kundtillströmning till Stenhagen Centrum
- Med nya Coop Forum bidrar vi till utvecklingen av Stenhagen Centrum och handeln i Uppsala. Stormarknaden fyller en lucka avseende handel i västra Uppsala, säger Fredrik Hemborg Regionchef på NCC Property Development.

NCC kommer att utveckla ytterligare 4 000 kvadratmeter handel i Stenhagen Centrum och samtal pågår med intressenter. I Sverige utvecklar NCC just nu åtta handelsplatser.

Fastigheten övergår till nya ägaren under det andra kvartalet 2010.

För frågor, vänligen kontakta:
Fredrik Hemborg, regionchef, NCC Property Development Sverige, +46 (0)8 585 530 31
Mikael Graffman, landschef, NCC Property Development Sverige, +46 (0)8 585 530 32,
Ulf Thorné, presschef, NCC AB, +46 (0)8 585 523 46, +46 (0)70 214 77 27

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se
NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2008 en omsättning på drygt 57 Mdr SEK och 20 000 anställda. NCC Property Development utvecklar och säljer kommersiella fastigheter på definierade tillväxtmarknader i Norden och Baltikum.