NCC AB

NCC samlar erfarenheter om passivhus i ny bok

Pressmeddelande   •   Apr 27, 2009 11:14 CEST

NCC är ett av de byggföretag som byggt flest passivhus i Sverige. Erfarenheter från det första egenutvecklade projektet, Beckomberga Passivhus i Stockholm, har samlats i Sveriges första bok om passivhus. Boken presenteras på Nordiska passivhuskonferensen 27-29 april i Göteborg.

Måndag 27 april, klockan 18.30 öppnar Nordiska passivhuskonferensen i Göteborg, där experter från Europa och Norden samlas och presenterar och diskuterar erfarenheter av passivhus. NCC är - som enda byggbolag - medarrangör och lanserar även en ny bok "Beckomberga passivhus - erfarenheter från ett bostadsprojekt".

- Det är den första boken i Sverige om passivhus och den är skriven i samarbete med arkitekter på Brunnberg & Forshed vilket ger den en annan vinkel än de ingenjörsrapporter som finns sedan tidigare. Boken beskriver hela planerings- och byggprocessen av passivhusen i Beckomberga, säger Svante Wijk, energisamordnare på NCC Construction Sverige.

Boken delas ut gratis under konferensen, där NCC även berättar om sina erfarenheter av byggprocessen; hur man tar passivhus från pilotprojekt till konventionell produktion. Parallellt visar NCC även en passivhus-byggbod på bygg- och bomässan EnBo09 i Alingsås, i vilken man ser de energieffektiva konstruktions- och installationslösningarna.

Riktvärdet för passivhusens energianvändning är 45 kilowattimmar per kvadratmeter, och NCC Boendes mål är att utveckla den här typen av projekt i alla sina regioner. NCC:s krav på övriga bostäder i egen regi är att de ligger minst 20 procent under Boverkets energikrav för nybyggnation. Det ger en energianvändning på högst 90 kilowattimmar per kvadratmeter i södra delen av Sverige.

NCC har pågående passivhusprojekt i Värnamo, Växjö, Stockholm och Helsingborg och har byggt passivhus sedan 2004, bland annat Sveriges största passivhus; ett flerbostadshus med 115 lägenheter i Göteborg. Läs mer här: http://www.ncc.se/sv/Projekt-och-koncept/Passivhus/

Läs mer om Nordiska passivhuskonferensen här: http://www.passivhusnorden.se/

Boken "Beckomberga passivhus - erfarenheter från ett bostadsprojekt" finns, efter konferensen till självkostnadspris hos Svensk Byggtjänst och Passivhuscentrum: http://www.passivhuscentrum.se/

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Svante Wijk, energisamordnare, NCC Construction, region Väst, 031-771 52 62, 070-555 51 65
Lovisa Lagerström Lantz, vik. presschef, NCC AB, 08-585 523 46 eller 070-592 45 46

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se.

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2008 en omsättning på drygt 57 Mdr SEK och 20 000 anställda.