NCC AB

NCC startar den fördjupade undersökningen på Annehem

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2008 08:50 CEST

I början av september startar NCC arbetet med den fördjupade undersökningen av 201 hus som byggts med enstegstätade putsfasader på Annehem i Lund och på Melbavägen och Norra Villavägen i Bjärred. Syftet med undersökningen är att ta reda på hur skadeutbredningen ser ut och att säkerställa att de undersöknings- och bedömningsmetoder som används är tillförlitliga.

NCC Construction Sverige meddelade i maj 2008 att man beslutat att göra en fördjupad undersökning av området Annehem i Lund samt Melbavägen och Norra Villavägen i Bjärred. Undersökningen omfattar alla hus i områdena och sker i samarbete med svensk expertis från bland annat Lunds Tekniska Universitet och SP, Statens tekniska forskningsinstitut.

- Resultaten från undersökningen kommer vi att jämföra med tidigare mätningar och den noggranna skadedokumentation som vi gjort på varje hus. På så sätt skapar vi oss en kunskap om hur tillförlitliga dagens undersökningsmetoder är. Med detta som underlag kan vi sedan bättre bedöma eventuella skador i andra hus som vi byggt med enstegstätade putsfasader, säger Sture Östlund, regionchef på NCC Construction AB, Region Syd.

- När arbetet är slutfört är vårt mål att vi skaffat oss så pass god kunskap om undersökningsmetoder, renoveringsmetoder och fuktproblematiken i stort att vi på ett mer precist sätt kan gå in och mäta samt åtgärda eventuella skador i andra områden, säger Sture Östlund.

Arbetet med den fördjupade undersökningen är omfattande och kommer att pågå fram till årsskiftet 2010/2011. Åtgärderna tar upp emot sju veckor per hus och under denna tid täcks husen av ett tält. Familjerna flyttas till tillfälliga boende inom samma område.

- Vi har anställda på plats som kommer att träffa varje familj och gå igenom alla detaljer runt just deras hus samt informera om hur flyttningen till det tillfälliga boendet ska gå till. Vi har även trädgårdsmästare som ska gå igenom alla trädgårdar och hjälpa familjerna att återställa sina trädgårdar när de flyttar tillbaka, säger Sture Östlund.

Den nya fasad som husen på Annehem och Melbavägen och Norra Villavägen i Bjärred förses med, består av puts på en oorganisk skiva av typ Ventec. Väggen är försedd med luftspalt och vindskiva och består utöver befintliga trästommar enbart av icke organiskt material. Luftspalten gör att det vatten som eventuellt tränger in i väggen genom t ex borrhål, torkar ut.

Renoveringsmetoden måste uppfylla en mängd byggnadsfysikaliska krav och är styrd av uppbyggnad av befintlig vägg, takfötter, fönstertyper m m.

- Vi har tittat på ett antal olika väggtyper och utifrån förutsättningarna på plats bedömt teknik, ekonomi och byggbarhet. Väggarna har därefter byggts upp i full skala och utsatts för en rad olika tester, säger Sture Östlund.

- Den väggkonstruktion vi slutligen valt är specifikt framtagen för förutsättningarna på Annehem och i Bjärred och kommer med största sannolikhet inte att användas på andra ställen.

Se bif. detaljbild på väggen

Problemen med fukt som trängt in i fasaderna blev känt för NCC under sensommaren 2007. Sedan dess har ett intensivt arbete lagts ner på att identifiera omfattningen och orsakerna till problemen, men också på att hitta långsiktiga, hållbara lösningar. Hösten 2007 lämnade NCC en utökad 10-årig garanti för enstegstätade fasader.

För frågor, vänligen kontakta:
Sture Östlund, regionchef NCC Construction Sverige AB, region syd, +46 (0)40 31 72 64
Kajsa Jacobsson, vik. pressansvarig, NCC Construction Sverige AB, region syd, +46 (0)40 31 74 39 eller +46 (0)70 389 67 50

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2007 en omsättning på drygt 58 Mdr SEK och 21 000 anställda.