NCC AB

NCC tar första spadtaget för eXlent Hyllie

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2014 14:30 CEST

På torsdag 4 september tas första spadtaget för eXlent Hyllie i Malmö. Invigningen genomförs av bland annat Magnus Alfredsson från Malmö stad, som kommer att prata om Hyllie och dess framtid. Journalister är varmt välkomna att delta.

eXlent Hyllie är ett modernt kontorshus på cirka 8 000 kvadratmeter, beläget i Malmös växande stadsdel Hyllie med närhet till både Öresundsbron och Malmös innerstad. Spaden sätts i marken den 4 september och huset planeras vara klart under första kvartalet 2016.

Fastigheten blir en GreenBuilding-fastighet enligt EU:s program för att minska energiförbrukningen och certifieras som ”Excellent” enligt det internationella miljöcertifieringssystemet BREEAM. Det innebär bland annat att stor hänsyn tas till inomhusmiljö, ekologi, livscykel samt energi- och vattenanvändning.

Talarna finns tillgängliga för intervjuer efter invigningsceremonin.

Datum: 4 september
Tid: 11-13
Plats: Hyllie Boulevard 10 A och B, vid Malmö Mässan

Program

11.05 Katarina Wåhlin Alm, landschef NCC Property Development Sverige: varför Hyllie?

11.20 Gunnar Masthagen, NCC Construction: jobben och arbetsplatsens betydelse för stadens utveckling

11.30 Magnus Alfredsson, Malmö stad: Malmö stads tankar runt Hyllie – hur det började och hur det kommer att se ut om 10 år

11.25 Daniel Hohenthal, Kanozi: arkitekturen och fastigheten

11.35 Katarina Wåhlin Alm: frågeställningar Malmö stad och Kanozi

11.45 Ceremoni första spadtaget

12.00 Mat, mingel och magi på restaurang Cloud, Malmö Mässan

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Robert Hägg, marknadschef, NCC Property Development Sverige

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC: bildbank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen inom bygg, fastighetsutveckling och infrastruktur i norra Europa med en omsättning på 58 Mdr SEK och 18 500 anställda 2013. NCC är börsnoterat på Nasdaq OMX Stockholm.

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2012 en omsättning på drygt 57 Mdr SEK och 18 000 anställda.

NCC är verksamt inom hela värdekedjan när det gäller att skapa miljöer för arbete, boende och kommunikation. NCC utvecklar och bygger bostäder, kommersiella fastigheter, industrilokaler och offentliga byggnader, vägar och anläggningar samt övrig infrastruktur.

NCC erbjuder även insatsvaror för byggproduktion, såsom kross och asfalt, samt svarar för beläggning, drift och underhåll av vägar.

NCC:s huvudsakliga verksamhet bedrivs i Norden. I Baltikum bygger NCC bostäder och hus. I Tyskland och S:t Petersburg bygger NCC främst bostäder. NCC:s vision är att vara det ledande företaget i utvecklingen av framtidens miljöer för arbete, boende och kommunikation.