NCC AB

NCC tecknar partneringavtal om nya hyresrätter i Solna

Pressmeddelande   •   Sep 24, 2003 09:34 CEST

NCC, Bostadsstiftelsen Signalisten i Solna och SWECO FFNS Arkitekter AB har ingått ett partneringavtal om att gemensamt projektera och uppföra ca 60 nya hyresrättslägenheter med garage i norra Råsunda, Solna. Byggkostnaden är budgeterad till ca 78 MSEK.

De nya bostäderna byggs på Erik Sandbergs gata, bara några minuters promenad från Näckrosens

t-banestation och goda busskommunikationer. På den aktuella tomten finns idag en panncentral, som kommer att rivas för att ge plats åt de två punkthusen.

Samarbetsformen partnering kännetecknas av gemensamma mål, förtroende och öppenhet. Signalistens upphandling inleddes med en inbjudan till några entreprenörer för prekvalificering. När man bestämt sig för att gå vidare med NCC, föddes tankarna på att pröva partnering.

- Vi tror på partnering, som en samarbetsform där "bättre och billigare" är ett gemensamt intresse för alla inblandade parter under hela byggtiden. Att vi dessutom får en garantitid som går utöver det vanliga gör inte affären sämre, säger Tomas Linderstål på Signalisten.

- Det är intressant att pröva en ny samarbetsform i vår strävan att rita bra bostäder till rimliga kostnader. Att skapa bostäder för det stora flertalet är en av våra mest angelägna uppgifter idag. I SWECO FFNS har vi genom vårt danska kontor goda erfarenheter av partneringprojekt, säger Ulla Kolb på SWECO FFNS Arkitekter.

- Det känns mycket stimulerande att få förtroendet och erkännandet att partnering och öppenhet är något branschen nu känner sig mogen för även i Sverige. Även NCC har med framgång praktiserat arbetssättet i Danmark. Jag tror att partnering ligger helt rätt i tiden, och det stämmer väl överens med de värderingar för affärsmannaskap som vi praktiserar inom NCC, säger Thorsten Wanngren på NCC.

Nu vidtar gemensamt utarbetande av systemhandlingar, projektbudget och tidsplan. Byggstarten är planerad till mars 2004 och därefter väntas bygget pågå drygt ett år. Första inflyttning kommer preliminärt att kunna äga rum under andra kvartalet 2005.

Ytterligare information:
Thorsten Wanngren, affärschef, NCC Construction Sverige AB, tel 08-585 510 00
Tomas Linderstål, VD, Bostadsstiftelsen Signalisten i Solna, tel 08-444 72 80
Ulla Kolb, arkitekt, SWECO FFNS Arkitekter AB, tel 08-522 952 00

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.info

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2002 en omsättning på 45 Mdr SEK och 25 000 anställda.

SWECO är Sveriges största konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur.
Signalisten är det allmännyttiga bostadsföretaget i Solna med ett fastighetsbestånd på 4200 lägenheter.