NCC AB

NCC utför ombyggnad av gator i Spånga

Pressmeddelande   •  Nov 26, 2003 11:56 CET

NCC bygger om gator och busshållsplatser mellan Lunda industriområde och Spånga centrum. Beställare är Gatu- och Fastighetskontoret i Stockholm och ordern är värd cirka 11 MKR.

Åtgärderna utförs för att höja trafiksäkerheten i området där många nya bostäder byggts, vilket medfört ökad trafik. Säkerheten runt busstrafiken ökas genom att man bygger om busshållplatserna med smalare gator. När bussen stannar för att släppa av eller på passagerare måste bilarna vänta till bussen är klar för avfärd. Än så länge är denna lösning ganska ovanlig men kommer troligen att nyttjas allt mer i tätbebyggt område.

-Vi är redan etablerade i området och har tidigare ersatt lokalgatorna med en ny genomfartsgata, säger affärschef Ingemar Johansson.

Projektet har påbörjats och beräknas vara avslutat i oktober 2004. Totalt kommer cirka 12 personer att vara delaktiga i projektet,

Ytterligare information:
Ingemar Johansson, NCC Construction Sverige AB, region Anläggning Stockholm/Mälardalen, tel. 08-585 519 96 eller 070-315 79 01.

Peter Larsson, regioninformatör, NCC Construction Sverige AB, region Anläggning Stockholm/Mälardalen, tel. 08-585 524 47 eller 070-673 10 56.

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.info
NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2002 en omsättning på 45 Mdr SEK och 25 000 anställda.