NCC AB

NCC utvecklar nytt huvudkontor åt NNIT i Köpenhamn

Pressmeddelande   •   Feb 26, 2010 09:12 CET

NCC har fått i uppdrag att utveckla och bygga ett nytt huvudkontor åt det danska IT-bolaget NNIT A/S i Gladsaxe i Köpenhamn. Kontorsprojektet är sålt till PFA Ejendomme A/S som tar över ägandet i samband med inflyttningen i början av 2012. Den totala investeringen i projektet uppgår till cirka 900 MSEK.

NNIT A/S flyttar från Lyngby till Gladsaxe där det nya huvudkontoret blir en del av en nybyggd kontorsfastighet om cirka 35 000 kvadratmeter. De flesta av NNIT:s nuvarande medarbetare i Danmark kommer att flytta till det nya kontoret i Gladsaxe. Projektet ger NNIT möjlighet att utöka hyresavtalet med upp till 10 000 kvadratmeter.

För NCC:s del är utvecklingen och byggandet av NNIT:s huvudkontor ett av de största uppdragen på senare år i Danmark. Projektet, som är utvecklat av NCC Property Development i Danmark, byggs av NCC:s danska byggverksamhet, NCC Construction Denmark.

Kontorsfastigheten tas vid inflyttning över av PFA Ejendomme A/S och försäljningen beräknas därför få en resultateffekt i det andra kvartalet 2012.

Den nya kontorsbyggnaden blir ett så kallat GreenBuilding vilket betyder att det är projekterat för att dra 25 procent mindre energi än gällande norm.

Bygget påbörjas den 1 mars 2010.

För frågor, vänligen kontakta:
Joachim Hallengren, affärsområdeschef, NCC Property Development, +46 (0)8-585 530 07
Nikolaj Hertel, chef för NCC Property Development A/S i Danmark, +45 3910 3703,
+45 (0)2020 3700
Ulf Thorné, presschef, NCC AB, +46 (0)8 585 523 46, +46 (0)70 214 77 27
NCC:s presstelefon: 08-585 519 00

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2009 en omsättning på 52 Mdr SEK och 18 000 anställda. NCC Property Development utvecklar och säljer kommersiella fastigheter på definierade tillväxtmarknader i Norden och Baltikum.