NCC AB

NCC utvecklar och bygger hyresrätter åt MKB Fastighets AB

Pressmeddelande   •   Dec 04, 2009 09:08 CET

NCC Construction Sverige har fått i uppdrag att projektutveckla och bygga hyresrätter i Västra hamnen i Malmö. Projektet sker på uppdrag av fastighetsbolaget Jungmannen AB och när hyresfastigheterna är färdigställda förvärvas bolaget av MKB Fastighets AB för cirka 200 MSEK.

I februari 2010 startar bygget av tre niovånings punkthus på Västra varvsgatan i Västra hamnen i Malmö. Det blir totalt 88 lägenheter, allt från ettor till fyror. Samtliga lägenheter har balkong eller altan. De två lägenheterna på översta våningen har stora takterrasser. Den totala bostadsytan blir cirka 7 000 kvadratmeter.

NCC ansvarar för hela projektets genomförande, från att rita och designa husen, till projektutveckling och genomförande av entreprenaden. Uppdragsgivare är bolaget Jungmannen AB.
- Efter godkänd slutbesiktning kommer MKB att förvärva fastighetsbolaget Jungmannen AB för en köpeskilling på cirka 200 miljoner kronor, säger Fredrik Alvarsson, marknadschef på NCC Construction, region Syd.

Arbetet med att utveckla projektet har pågått sedan sommaren 2008 och byggstart är planerad till februari 2010 och de första lägenheterna ska vara klara för inflyttning i november 2011.

I projektet kommer NCC att sysselsätta cirka 50 medarbetare.

Orderregistrering sker i det fjärde kvartalet 2009.

För frågor, vänligen kontakta:
Fredrik Alvarsson, marknadschef, region Syd, NCC Construction Sverige, +46 (0)40 31 71 42
Sonny Modig, vd, MKB Fastighets AB, +46 (0)40 31 33 14, +46 (0)40 31 33 00
Ulf Thorné, presschef, NCC AB, +46 (0)8 585 523 46, +46 (0)70 214 77 27

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2008 en omsättning på drygt 57 Mdr SEK och 20 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.