NEC Scandinavia

NEC Display Solutions lanserar nytt 3D-startpaket för skolor

Pressmeddelande   •   Maj 16, 2012 11:52 CEST

Kista, 16 maj 2012 – NEC Display Solutions lanserar idag en helt ny och mer tillgänglig lösning med bildvisningsmöjlighet i 3D, avsedd att använda i skolundervisningen. Syftet är att barnen ska tillgodogöra sig undervisningsmaterialet på ett helt nytt sätt, för förbättrade möjligheter till inlärning.

–      Forskningsstudier visar att 3D i klassrummet både ger ett ökat engagemang, men framför allt förbättrade studieresultat, säger Erica Robertsson, produktchef på NEC Display Solutions i Norden. 3D är redan ett idag välkänt teknikformat i många sammanhang för våra barn, och att föra över tekniken till klassrummet känns som ett naturligt steg.

För ett år sedan genomförde NEC Display Solutions tillsammans med Texas Instruments en studie kring undervisningsresultat med 3D teknik som hjälpmedel. Experimentet pågick under 8 veckor och totalt deltog 740 elever i åldrarna 10-13 år från sju olika länder i Europa. Två svenska skolor deltog i studien - Borrby och Gärsnäs skola i Simrishamns kommun. Resultaten från studien visade att eleverna var mer engagerade, mer uppmärksamma och att de därmed också hade en ökad dialog i klassrummet och ställde fler frågor. Kunskapsnivån var också högre bland de klasser som fick testa 3D i undervisningen och inlärningstiden förkortades generellt, till skillnad från traditionell 2D undervisning.

Startpaketet från NEC innehåller nyutvecklade 3D-glasögon tillsammans med sju olika program med mängder av 3D innehåll att utforska, bland annat möjligheten att undersöka ett människohjärta eller studera en växtcells sammansättning. I paketet medföljer också åtta stycken demovideor som täcker allt från geografi, naturvetenskap och teknik till stavning och matematik.

Filmerna är anpassade för att direkt anslutas till NEC’s projektorer i U- och V-serierna och den nya versionen kan visas på projektorerna med 60 Hz i bildfrekvens. Detta innebär att 3D lösningen kan visas på de flesta datorer och eliminerar behovet av en dator med ett kraftigare grafikkort.

Priset för ett 3D startpaket är ca 700 SEK, exklusive moms. NECs 3D-projektorer som är anpassade för ändamålet finns från 4900 SEK, exklusive moms.

För mer information om pilotstudier med 3D i Sverige, se http://www.nec-display-solutions.com/p/download/pr/File/cp/Internet/Shared/Content/Study3DLearning/CaseStudies/PilotProjectSweden.pdf?fn=NEC_050911_CaseStudy_3DPilot_Sweden.pdf

Följ även NEC Display Solutions på: Facebook, YouTube, Twitter och LinkedIn

För mer information, vänligen kontakta:

Ann Kjellser, PR Manager EMEA, NEC Display Solutions Europe
Telefon +46(0)72 162 8719, E-post: ann.kjellser@emea.nec.com

NEC Scandinavia AB

NEC är en av världens ledande leverantörer av data- och telekommunikationsprodukter. Företaget grundades 1899 i Tokyo, och är idag en koncern med cirka 145 000 anställda och en omsättning på 42 miljarder USD. NEC tillverkar över 15 000 olika produkter från microchips till satellitstationer. NEC Scandinavia AB etablerades i Norden 1984 och kontor finns idag i Oslo, Helsingfors, Malmö, Göteborg  och Stockholm, där huvudkontoret ligger. NEC:s produktutbud i Norden och Baltikum omfattar projektorer och lcd-skärmar, kommunikationsplattformar samt lösningar för molntjänster. Företaget har även ett brett produktutbud riktat mot tele- och bredbandsoperatörer, med exempelvis backhaul-lösningar som innefattar mikrovågslänk, optisk transmission samt migreringslösningar mot all IP, Femtoceller, LTE-nät samt accessprodukter för bredband. För ytterligare information besök: www.nec.se