NEC Scandinavia

NEC lanserar säker tjänst för fildelning och lagring

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2013 11:38 CET

NEC lanserar idag NEC Online, en helt ny och svenskutvecklad tjänst för säker fildelning, lagring och backup i molnet. Med NEC Online kan företag för första gången erbjuda anställda en säker och kontrollerad tjänst för lagring och delning av filer. NEC Online är en molnbaserad tjänst och all information lagras i Sverige i säkra datahallar.

­– Att dela filer via olika gratistjänster är något som sker dagligen på svenska företag utan att företagen har egentlig kontroll på informationen, säger Mikael Virefjord, produktutvecklingschef på NEC i Sverige. Många anställda är även osäkra på vilka riktlinjer och regler som gäller för delning och lagring av information och kan genom att använda gratistjänster ibland riskera att bryta mot arbetsgivarens sekretessavtal. Med NEC Online adresserar vi behovet av att enkelt kunna dela dokument, presentationer, bilder etc med bibehållen kontroll och säkerhet.

NEC Online är mycket enkel att använda och kräver enbart en internetuppkoppling och fungerar utan varken konfigurering eller installation. NEC Online fungerar på datorer, smartphones och surfplattor. Dokument som sparas i NEC Online kan redigeras i både online och off-line-läge. Vid redigering i off-line-läge synkroniseras ändringarna automatiskt i samband med att man åter blir uppkopplad. NEC Online är utvecklad av NEC i Sverige med åtanke på de krav på säkerhet och personlig integritet som finns i Sverige.

– NEC Online är en flexibel tjänst som kan skräddarsys utifrån användarens behov, säger Mikael Virefjord. En del kommer använda det som en enkel tjänst för att lagra och dela information, andra kommer att använda det istället för sitt vanliga nätverk. Genom en skalbar prismodell kan företaget hela tiden säkerställa att man inte betalar för mer utrymme än vad man behöver.

NEC Online säljs som en webbtjänst och användare kan enkelt köpa den lagringsmängd som de behöver under den period de behöver. NEC Online finns tillgänglig från en enkel användare upp till tusentals användare. Företag med flera användare kan tillsätta en administratör som har kontroll på antalet användare och filer som delas.

Mer information om NEC Online finns på www.neconline.se

För mer information, vänligen kontakta:

NEC Scandinavia AB

Mikael Virefjord, produktutvecklingschef

Mikael.Virefjord@EMEA.NEC.COM

Om NEC Scandinavia AB
NEC är en av världens ledande leverantörer av data- och telekommunikationsprodukter. Företaget grundades 1899 i Tokyo, och är idag en koncern med cirka 150 000 anställda och en omsättning på 42 miljarder USD. NEC tillverkar över 15 000 olika produkter från microchips till satellitstationer. NEC Scandinavia AB etablerades i Norden 1984 och kontor finns idag i Oslo, Helsingfors och Stockholm, där huvudkontoret ligger. NEC:s produktutbud i Norden och Baltikum omfattar projektorer och lcd-skärmar samt IT-lösningar för virtualisering och tunna klientlösningar. Företaget har även ett brett produktutbud riktat mot tele- och bredbandsoperatörer, med exempelvis backhaul-lösningar som innefattar mikrovågslänk, optisk transmission samt migreringslösningar mot all IP, Femtoceller, LTE-nät samt accessprodukter för bredband. För ytterligare information besök: www.nec.se