NEC Scandinavia

NEC störst i Norden på professionella storformatsskärmar – visar rejäl tillväxt i tredje kvartalet

Pressmeddelande  •  2011-11-30 15:15 CET

Kista, 30 november 2011 – En ny undersökning från MEKO visar på stor framgång för NEC i det professionella segmentet för storformatsskärmar. Siffrorna visar att NEC sedan tredje kvartalet 2010 har vuxit med 47 procent i jämförelse med tredje kvartalet 2011, vilket ger en marknadsandel på 34 procent. Närmaste konkurrenten Samsung backar i jämförelse mellan fjolårets och årets tredje kvartal.

– Det är otroligt kul att vi nu är störst i Norden, säger Henrik Breda, Sales and Marketing Director Display Solutions på NEC Scandinavia. Detta är en process som har pågått under lång tid och jag mycket glad över att det utvecklande samarbetet med våra partners har gett ett så starkt resultat.

Marknaden för professionella storformatsskärmar har vuxit mycket det senaste året. Sedan tredje kvartalet 2010 har den nordiska marknaden totalt sett vuxit med hela 21 procent. Av flertalet aktörer på marknaden så är det NEC, Samsung och LG som står ut mest; NEC har visat på stark tillväxt. När marknaden ökade med 21 procent, ökade NEC med hela 47 procent totalt över Norden.

I mer exakta tal handlar detta om en stor dominans för NEC i Norden, med en stark marknadsandel på 60,7 procent i Norge och åtråvärda 36,6 procent i Danmark vilket ger en första placering i respektive land. I Finland hamnar NEC på en andra plats med 24,8 procent under tredje kvartalet 2011. I Sverige är man på andra plats med 25,7 procent i marknadsandelar.

– Vår stora styrka ligger i den trygghet som vi levererar till våra kunder, de som handlar av oss vet att bra marknadskännedom, hög produktkunskap och god service är viktigt för oss, säger Henrik Breda. Genom att fokusera på det professionella segmentet och genom att utöka utbudet av till exempel tillhörande mjukvaror och inbyggda PCs skapar vi ytterligare förutsättningar för innovativa lösningar och fortsatt tillväxt. Dessutom har vi idag ett starkt partnerled som vi är oerhört stolta över, poängterar Henrik Breda.

För mer information, vänligen kontakta:

Ann Kjellser, PR Manager EMEA, NEC Display Solutions Europe
Telefon +46(0)8 635 92 63, E-post: ann.kjellser@emea.nec.com

Om NEC Scandinavia AB
NEC är en av världens ledande leverantörer av data- och telekommunikationsprodukter. Företaget grundades 1899 i Tokyo, och är idag en koncern med cirka 150 000 anställda och en omsättning på 42 miljarder USD. NEC tillverkar över 15 000 olika produkter från microchips till satellitstationer. NEC Scandinavia AB etablerades i Norden 1984 och kontor finns idag i Oslo, Helsingfors och Stockholm, där huvudkontoret ligger. NEC:s produktutbud i Norden och Baltikum omfattar projektorer och lcd-skärmar samt IT-lösningar för virtualisering och tunna klientlösningar. Företaget har även ett brett produktutbud riktat mot tele- och bredbandsoperatörer, med exempelvis backhaul-lösningar som innefattar mikrovågslänk, optisk transmission samt migreringslösningar mot all IP, Femtoceller, LTE-nät samt accessprodukter för bredband. För ytterligare information besök: www.nec.se

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom