NEC Scandinavia AB

NECS NYA ACCESSPUNKT AP300 FÖRSTÄRKER IP-DECT-PORTFÖLJEN FÖR ATT MÖTA KRAVEN PÅ MOBILA ARBETSSÄTT I FRAMTIDEN

Pressmeddelande   •   Dec 15, 2009 07:05 CET

AP300 har utvecklats med en ny programvara för att möta de ökade kraven på mobilitet från organisationer och företag de kommande åren.

Den mycket kompakta AP300-serien ersätter AP200-serien och kombinerar nya funktioner med en ny attraktiv design. Den är mindre, har fler funktioner och är enkel att installera.

Designen har belönats med ett GIO-erkännande (Good Industrial Design Foundation), vilket är utmärkande för god industriell design i Nederländerna, som förutom estetik och funktionalitet också speglar innovativt designkunnande och materialval.

AP300- serien uppfyller alla regulatoriska krav på världsmarknaden och även kraven på kompatibilitet med ett brett utbud av växelsystem. Den erbjuder också full kompatibilitet med AP200- accesspunkter och med den nya IP-DECT-programvaran kan den lätt integreras i befintliga anläggningar. Detta skyddar investeringar hos organisationer som redan har IP-DECT eller som behöver expandera.

"Med AP300-serien tillgodoser NEC marknadens krav på mycket tillförlitliga och säkra trådlösa röst- och meddelandesystem, säger Bert van Koelen, Business Manager på NEC Philips. "IP-DECT betraktas fortfarande som den bästa plattformen för användning inom sjukvården och diverse andra verksamhetskritiska industri- och affärsmiljöer. IP-DECT erbjuder även s.k. UC-funktionalitet (Unified Communications) såsom central katalog (AD), närvaroinformation (Presence) och även integration med många vertikala systemleverantörer. Som sådan har den en överlägsen position jämfört med WiFi och nationella mobila lösningar. "

AP300 är en standardiserad SIP-baserad accesspunkt för NECs och NEC Philips kommunikationssystem liksom för certifierade SIP-baserade växelsystem från andra tillverkare. Serien består också av AP300C som är en särskild modell för NECs mindre växelsystem. AP300E kompletterar portföljen med en accesspunkt för utomhusbruk samt möjligheten att använda riktantenn.  Alla versioner erbjuder 12 kanaler per accesspunkt, skalbarhet upp till 750 accesspunkter och stöd för mer än 18000 anknytningar i ett och samma IP-DECT-system. AP300 kan monteras både på vägg och i tak vilket erbjuder maximal flexibilitet för användning i olika miljöer.

AP300-serien är allmänt tillgänglig för marknaderna i Europa och andra länder från och med december 2009.

Om NEC Philips Unified Solutions
NEC Philips är, enligt analysföretaget Gartner Group, tillsammans med NEC en av världens största leverantörer inom området företagstelefoni. Företaget erbjuder lösningar för alla storlekar av organisationer och speciallösningar för en rad olika branscher, såväl lokalt som globalt.

NEC Philips bildades 2006 som ett resultat av sammanslagningen mellan Philips och NECs telefonidivisioner. Tillsammans har företaget över 50 års erfarenhet av kommunikationssystem, tillhörande applikationer, nätverk och service. NEC Philips erbjuder Unified Communications med integration av telefoni och datorapplikationer i ett gemensamt gränssnitt. Strategiska samarbetsavtal som kan nämnas är bland andra Microsoft, Telenor och Relacom.

NEC Philips huvudkontor ligger i Hilversum, Nederländerna och koncernen har landskontor i de flesta länder. Den nordiska verksamheten har sitt säte i Stockholm och lokalkontor i Göteborg och Malmö. För mer information, se www.nec-philips.se

Om NEC Corporation
NEC Corporation (NASDAQ: NIPNY) är en av världens ledande leverantörer av Internet, bredband nätverk och affärslösningar för företag avsedda att tillgodose behoven hos en diversifierad och global kundbas. NEC levererar skräddarsydda lösningar inom områdena datorer, nätverk och elektronisk utrustning, genom att integrera sin tekniska styrka inom IT och nätverk, och genom att erbjuda avancerade halvledarlösningar genom NEC Electronics Corporation. Inom NEC-koncernen arbetar mer än 150.000 människor i hela världen och omsatte cirka 4.825 miljarder yen (cirka $ 41.2 miljarder) under räkenskapsåret som slutade mars 2006. För ytterligare information, vänligen besök NEC hemsida på: http://www.nec.com

För mer information, vänligen kontakta:

Robert van Amerongen
NEC Philips Unified Solutions