Miljöpartiet de Gröna i EU-parlamentet

Nedslående besked från spansk fiskeminister

Pressmeddelande   •   Jan 28, 2010 13:25 CET

Idag presenterade den spanska fiskeministern Elena Espinoza Spaniens prioriteringar på fiskeområdet under sitt ordförandeskap.

- Det var ganska nedslående , säger Isabella Lövin. EU-parlamentariiker för Miljöpartiet. Hon undvek att svara på min fråga om Spaniens inställning till EU-subventionerade spanska båtar som fiskar i utvecklingsländer och på frågan om EU:s olagliga fiskeavtal med Marocko och fisket i det ockuperade Västsahara .

Spanien är EU:s största fiskenation, det land som får mest stöd och även det land som har den största överkapaciteten i sin fiskeflotta. Fiskeministern ( som också ansvarar för jordbruk och miljö) är för fortsatt stöd till fiskeflottan.

- Det mest positigva hon nämnde i Spaniens prioritering under ordförandeskapet var att hon lovade arbeta för ekomärkning av fisk och skaldjur, säger Isabella Lövin.
Däremot undvek hon att svara på den brännbara fråg an om skyddet av blåfenad tonfisk . Spanien motsätter sig att arten ska hamna på CITES-listan över hotade arter som ska skyddas från internationell handel, men ministern valde att inte förklara sin inställning, eftersom hon var i utskottet "i egenskap av ordförandeland för EU".

Den heta frågan om EU:s fiskeavtal med Marocko svarade Elena Espinoza inte heller på.
- Under samma möte i fiskeutskottet skulle vi behandlat ett yttrande från Europaparlamentets lagliga avdelning, som slår fast att EU:s fiskeavtal med Marocko är olagligt eftersom EU-fartyg tillåts fiska på vatten som tillhör det av Marocko ockuperade Västsahara, säger Isabella Lövin. Det är sprängstoff, eftersom EU och Marocko ska träffas i Rabat i nästa vecka för att utvärdera avtalet, men behandlingen av ärendet i parlamentet sköts upp av tidsskäl.

För mer information:

Isabella Lövin 070 770 42 75
Marita Pahlén, pressekreterare 070 675 03 73

MILJÖPARTIET DE GRÖNA i EU-PARLAMENTET
Rue Wiertz
B-1047 BRYSSEL
Läs mer om grön politik i EU: www.mp.se/isabella