Liberala ungdomsförbundet, LUF

Nej, det är inte fred i Irak, Migrationsverket!

Pressmeddelande   •   Feb 28, 2007 21:34 CET

En ny trend i svensk asylpolitik har de senaste två åren varit att antalet asylsökande ökat efter att ha minskat det senaste decenniet. Förklaringarna är främst två. Förra året var det den tillfälliga asyllagen, som tillkom för att ge upprättelse till människor som misshandlats i ett underkänt rättssystem, som innebar att många som tidigare inte fått stanna fick bifall. I år har det främst rört sig om flyktingar från krigshärjade Irak. Men nu slår Migrationsverket fast att inget krig, inget inbördeskrig eller några inbördes strider råder i Irak. Flyktingar därifrån har, enligt verket inga flyktingskäl.

- Aktuellt uppgav igår att Migrationsverket förhandlar om att med tvång kunna utlämna irakier till norra Irak eftersom det är lugnare områden. Det är uppenbart att de därmed har förstått att det finns risker med återvändandet och att människor har en välgrundad fruktan för att återvända, vilket är asylkriteriet i FN:s flyktingkonvention, säger Frida Johansson Metso, förbundsordförande Liberala ungdomsförbundet.

- Migrationsverket skrev nyligen på sin hemsida att ”…inget tyder på att flyktingströmmarna från Irak kommer att ändra riktning… och inte heller…minska under året eller nästa år.” Migrationsverket har tyvärr som uppdrag att balansera flyktingarnas rättigheter mot Sveriges behov av reglerad invandring, och det verkar onekligen ha vägt över till de mänskliga rättigheternas nackdel, säger Frida Johansson Metso.

Till Aktuellt uttalade verkets tjänstemän att irakier kanske kan få stanna av humanitära skäl. Men den nya asyllagen som trädde i kraft i april förra året medger inte humanitära skäl som rätt att få stanna, eftersom tanken var att fler flyktingskälen skulle erkännas för fler.

- Migrationsminister Tobias Billström måste ingripa. Om han håller med verket att Irak är ofarligt förväntar jag mig en symbolisk semestertripp dit, avslutar Frida Johansson Metso, förbundsordförande Liberala ungdomsförbundet.

Läs mer om Liberala ungdomsförbundet på www.luf.se

Jimmy Drushammar
Förbundssekreterare