Moderaterna

Nej ger underskott och instabilitet

Pressmeddelande   •   Aug 16, 2003 16:00 CEST

- Med ett nej i folkomröstningen ökar risken för underskott och instabilitet i ekonomin. De krafter som dominerar nej-sidan - vänsterpartiet, miljöpartiet och den socialdemokratiska vänstern – vill gå tillbaka till den 80-talspolitik som ledde till underskott, arbetslöshet och urholkad välfärd. Med ett ja blir förutsättningarna för tillväxt bättre. Det ger utrymme för skattesänkningar och gör det lättare att finansiera offentliga utgifter. Det sade moderatledaren Bo Lundgren vid Norrbotten-moderaternas upptakt i Luleå på lördagen.

- Resulterar folkomröstningen om euron i ett nej stärks självfallet de politiska krafter som dominerar nej-sidans kampanj. Det gäller inte bara vänsterpartiet och miljöpartiet utan också den vänsterfalang inom socialdemokratin som motsatte sig en självständig Riksbank, ekonomiska reformer och sanerade statsfinanser. Det får naturligtvis konsekvenser för vilken politik en socialdemokratisk regering kommer att föra.

- Med ett ja till euron befästs den politik som gett låg inflation och ökad ekonomisk stabilitet. Det är grunden för en god tillväxt även om det därutöver krävs ekonomiska reformer som kan återge Sverige en topplats i välståndsligan.