Folkpartiet

- Nej till Buttiglione!

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2004 21:00 CEST

Maria Carlshamre(fp), Cecilia Malmström (fp) och Lena Ek (c) om italienske kommissionärskandidaten:

- Nej till Buttiglione!

- Vi välkomnar beslutet som Utskottet för medborgerliga fri- och rättigheter tog idag. Det är ett nej till Buttiglione och det är inte bara ett nej till Buttiglione som kommissionär för de rättsliga frågorna, som föreslaget. Utskottet har även gjort klart att man inte vill se Buttiglione i kommissionen över huvudtaget.

Detta sade Europaparlamentarikerna Maria Carlshamre(fp), Cecilia Malmström (fp) och Lena Ek (c) idag på eftermiddagen efter att Utskottet för medborgerliga fri- och rättigheter haft en omröstning om huruvida Buttiglione skulle godkännas som kommissionärskandidat. Utskottet sade ett rungade nej och ett brev med resultatet kommer nu att skickas från utskottet till Barroso, kommissionens nye ordföran.

- I övrigt tycker vi att utfrågningarna visat upp mycket kompetenta kommissionärskandidater. De har gjort mycket bra ifrån sig och det kan bli en mycket bra kommission, men Buttiglione kan vi inte acceptera. I framtiden vore det därför bra om reglerna ändrades, så att vi kan underkänna enskilda kandidater.

- Det här visar att EU-parlamentets utfrågningar är betydelsefulla och att vi i EU-parlamentet har möjligheten att påverka kommissionens utformande, avslutade Carlshamre, Malmström och Ek.

Bild på Lena Ek för fri publicering finns på www.centerpartiet.se/lena.ek
Bild på Maria Carlshamre för fri publicering finns på www.folkpartiet.se
Bild på Cecilia Malmström för fri publicering finns på http://www.folkpartiet.se/www.cecilia.nu