Nema Labs AB

Nema Labs stärker styrelsen genom Timo Lehes

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2009 15:27 CET

Nema Labs stärker styrelsen genom Timo Lehes, investment manager på Chalmers Innovation Seed Fund. Bolaget är glada att ta del av Timo's erfarenhet från ICT-sektor där han verkat i 18 år. Timo har grundat, anskaffat kapital och byggt upp två bolag, ett inom mjukvara/hårvara för talsvarssystem och ett konsultbolag. Timo har också arbetat internationellt med att bygga upp en mjukvaruverksamhet  i Nordamerika åt EHPT, med ansvar för 35 personer och en omsättning på 120 MSEK.

Inom riskkapital och M&A har Timo arbetat med NVP/Brightstar & Azure i  London med portföljstrategi och Due Diligence, genomfört uppköp och integrerat ett flertal uppköpta bolag. Han även arbetat med portföljstrategi och anskaffning  av fondkapital på Speed Ventures, samt rekonstruktion och finansiering av 2 bolag.

Som managementkonsult har Timo arbetat med affärsstrategi, leverantörsutvärderingar och processförändringar inom IT/Telekom och Media.

Nema Labs utvecklar och säljer utvecklingsverktyg för mjukvara som möjliggör effektivt och tillförlitligt utnyttjande av flerkärniga processorer. Nema Labs produkter bygger på världsledande patenterad teknik utvecklad på Chalmers. Bolaget leds av Björn Hovstadius som har mångårig erfarenhet av försäljning av mjukvara och bolagets tekniska chef är professor Per Stenström.