Neonode

Neonode lanserar zBook – en ny pekskärmsplattform för e-böcker

Pressmeddelande   •   Jan 28, 2010 15:00 CET

Stockholm den 28 januari 2010 – Det svenska företaget Neonode lanserar idag zBook, en pekskärmsplattform för e-böcker och läsplattor. Lanseringen är den senaste i en rad av nya innovativa produkter som baseras på Neonodes patenterade optiska pekskärmsteknik zForce. zBook är skräddarsydd för företag som utvecklar och säljer e-böcker och ger en extremt hög bildkvalitet och full transparens till en låg kostnad. zBook har stöd för både penninmatning och multi-touch som gör att man kan svepa och zooma med flera fingrar.

– För att få en bra läsupplevelse med elektroniskt bläck och TFT-LCD-skärmar utan bakgrundsbelysning måste pekskärmen vara transparent till hundra procent. De kapacitiva och resistiva lösningar som finns idag lägger extra lager över skärmen som försämrar bildkvaliteten. Det blir helt enkelt jobbigare att läsa, säger Thomas Eriksson, vd på Neonode Technology AB.

–  Med vår nya pekskärmsplattform zBook får både tillverkare och konsumenter det de vill ha – och jag tror att vi kommer att få se en mycket snabb utveckling av läsplattor som använder den transparenta pekskärmens alla möjligheter, fortsätter han.

Neonode erbjuder en avancerad optisk pekskärm som är många gånger mer kostnadseffektiv än andra lösningar på marknaden. I tekniken ingår samma funktioner som i traditionella resistiva och kapacitiva pekskärmar, t.ex. den som används i iPhone. zForce har exempelvis stöd för högupplöst penninmatning, multi-touch för att svepa och zooma med flera fingrar och dessutom en högklassig bildkvalitet. zForce integreras nu i produkter som mobiltelefoner, mobila handdatorer, e-böcker, digitala fotoramar och surfplattor.

Om Neonode

Neonode Technologies är en världsledande leverantör av lösningar för optiska pekskärmar för handhållna och små till medelstora produkter. Företagets egenutvecklade och patenterade teknologi, zForce, gör det möjligt att tillhandahålla avancerade pekskärmar till låg kostnad. Primärt säljer Neonode programvarulicenser med tillhörande konsulttjänster. Neonode Technologies har sin bas i Stockholm och moderbolaget Neonode Inc. är noterat på den amerikanska OTC-börsen OTCBB under beteckningen NEON.OB. Mer information finns på www.neonode.com.