Neonode

Neonodes pekskärmsteknik används i ny e-boksläsare från Koobe

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2010 08:00 CET

Stockholm den 3 februari 2010 – Neonodes pekskärmsteknik zForce gör sitt intåg på den asiatiska marknaden. I den nya e-boksläsaren JinYong Reader som nyligen lanserades av företaget Koobe används Neonodes pekskärm för e-boksläsare, zForce eBook (”zBook”).

Koobes e-boksläsare Jin Yong Reader har en 6-tums skärm av typen elektroniskt bläck, en ARM-baserad applikationsprocessor och Neonodes pekskärmslösning som specialanpassats för e-böcker.

JinYong Reader kommer främst att säljas på den volymtunga kinesisk-språkiga marknaden. Läsaren är marknadens tunnaste pekskärmsbaserade e-boksläsare som stödjer multitouch och svep. Programvaran stödjer ett flertal filformat som t.ex. PDF, ePub, html, txt, och bilder i formaten JPG, BMP och PNG. Den har ett internt minne på 2 GB (upp till 1 500 e-böcker) som kan utökas med den inbyggda MicroSD-kortplatsen.

Användaren bläddrar mellan sidorna genom att svepa på skärmen eller trycka på en knapp – och även andra funktioner som bokmärken, uppdatera sidan och anteckningar kan utföras med ett tryck eller svep.

– Vi är glada över att samarbeta med ett så framstående företag inom digitala medier som Koobe. Vår pekskärmsteknik zForce kommer nu att bidra till att den asiatiska marknaden får en lättanvänd och funktionsrik e-boksläsare, säger Thomas Eriksson, vd på Neonode Technologies AB.

Neonode erbjuder en avancerad optisk pekskärm som är flera gånger mer kostnadseffektiv än andra lösningar på marknaden. I Neonodes teknik ingår samma funktioner som i traditionella resistiva och kapacitiva pekskärmar, som t.ex. används i iPhone. zForce har exempelvis stöd för högupplöst penninmatning, multitouch för att svepa och zooma med flera fingrar – och dessutom en högklassig bildkvalitet. zForce integreras nu i flera olika produkter som mobiltelefoner, mobila handdatorer, e-böcker, digitala fotoramar och surfplattor.

– Koobe fortsätter att driva på utvecklingen av e-boksläsare genom ny design och nya funktioner. Genom att använda oss av Neonodes pekskärmsteknik, zForce eBook, har vi skapat en e-boksläsare utan de begränsningar som traditionella läsare har. Den lättanvända pekskärmen är perfekt tillsammans med den eleganta designen och allt innehåll. Det behövs bara en lätt rörelse med fingret för att hantera läsaren, säger Younger l. Liang, Director på Koobe Inc.

Mer information om Koobe finns på www.koobe.com.tw/en-us/.

Om Neonode

Neonode Technologies är en världsledande leverantör av lösningar för optiska pekskärmar för handhållna och små till medelstora produkter. Företagets egenutvecklade och patenterade teknologi, zForce, gör det möjligt att tillhandahålla avancerade pekskärmar till låg kostnad. Primärt säljer Neonode programvarulicenser med tillhörande konsulttjänster. Neonode Technologies har sin bas i Stockholm och moderbolaget Neonode Inc. är noterat på den amerikanska OTC-börsen OTCBB under beteckningen NEON.OB. Mer information finns på www.neonode.com.