Net Insight AB

Net Insight erhåller order på utrustning för okomprimerad HDTV

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2005 08:58 CEST

Ordern kommer från ett oberoende testinstitut som utvärderar ny teknik åt TV-bolag i Europa. HDTV (High Definition TV) förväntas få stor användning vid livesändningar från sport- och kulturevenemang samt vid TV- produktioner där TV-studios på flera orter samverkar.

I produktionsledet transporteras de okomprimerade kameraströmmarna via fibernät till TV-bolagens studios. Där mixas signalerna och grafik och annan information adderas innan programmet distribueras till mottagarna i ett komprimerat format.

En okomprimerad HDTV-signal motsvarar 1485 megabit per sekund och ställer extremt höga krav på nätets överföringskvalitet. Med Nimbra 340-HD har Net Insight kompletterat produktfamiljen med en produkt som kan ta in och transportera okomprimerad HDTV med bibehållen kvalitet oavsett storlek på nätet.

Net Insight har under de senaste åren vuxit fram som ett internationellt ledande företag när det gäller att överföra alla former av professionell TV och video parallellt med tal och data i fibernät. Net Insight har lyckats kombinera högsta tekniska kvalitet med mycket hög kostnadseffektivitet.

"Detta är vår första order på Nimbra 340 med HD-SDI gränssnitt och vi upplever nu genom det allt större användandet av HDTV en växande efterfrågan på utrustning som kan transportera okomprimerad HDTV över fibernät," säger Tomas Duffy, VD för Net Insight.

För ytterligare information kontakta:
Tomas Duffy, VD, Net Insight AB.
Tel. 08-685 04 00, e-post: tomas.duffy@netinsight.net

Om Net Insight
Net Insight utvecklar nätverksutrustning för video, tal och data som garanterar fullständig tjänstekvalitet (100% QoS) med maximalt nätutnyttjande för att tillhandahålla nätverk som effektivt och ekonomiskt kan leverera avancerade videotjänster såsom HDTV, Video-on-Demand och digital-TV kombinerat med Internet- och taltrafik. Vår plattform Nimbra gör det möjligt för våra kunder att lansera nya intäktsgenererande TV- och videorelaterade tjänster för TV-bolag, kabel-TV-bolag och triple play-operatörer till väsentligt lägre investerings- och driftskostnader. Net Insight är noterat på Stockholmsbörsens O-lista och har kontor i Sverige och USA. För mer information, se www.netinsight.net