Net Insight AB

Net Insight samarbetar med kanadensiska BSE om professionella medielösningar

Pressmeddelande   •   Jun 26, 2003 08:36 CEST

Net Insight har tecknat ett samarbetsavtal med Broadcast Systems and Equipment Inc (BSE), Kanadas ledande leverantör av utrustning och programvara till medieindustrin, för försäljning av professionella medienätslösningar till kanadensiska TV-bolag och telekomoperatörer.

BSE kommer att integrera Net Insights Nimbra(TM) plattform med IP-baserad intercom-utrustning från Mercury för transport av okomprimerad video, digital radio, IP/Ethernet trafik och telefoni över en och samma plattform. Samarbetet fokuserar på tester av lösningen med ett av Kanadas största TV-bolag och teleoperatörer.

Net Insight har idag ett flertal Nimbra(TM) baserade lösningar i drift i USA, Europa och Sydamerika. Betydande mediebolag och operatörer som ABC, MSNBC, KPN och West Deutscher Rundfunk använder sig av medieplattformen som även är ytterst väl lämpad för att erbjuda Triple Play över DSL.

- Emellanåt dyker det upp ny, spännande teknik som erbjuder nya affärsmöjligheter och effektiviseringsfördelar för våra kunder, och Net Insights Nimbra lösning tillhör just denna kategori, säger Peter Bartlett, VD på BSE. Vi ser fram mot ett gemensamt samarbete för att leverera högkvalitativa helhetslösningar för video, Internet och telefoni över en och samma plattform.

BSE har fem kontor runt om i Kanada och tillhandahåller utrustning och lösningar till kanadensisk television, radio och bredbandsleverantörer. Ledningen för BSE har mer än femtio års samlad erfarenhet från den kanadensiska medieindustrin.

- Vi är väldigt glada över samarbetet med BSE som har ett mycket gott anseende för sina kundrelationer och supporttjänster på den kanadensiska marknaden, säger Tomas Duffy, VD på Net Insight. Det är imponerande att se hur effektivt de integrerat vår lösning med sitt övriga produkt- och tjänsteutbud.

För ytterligare information kontakta:
Tomas Duffy, VD, Net Insight AB.
Tel. 08-685 04 00, e-post: tomas.duffy@netinsight.net
Peter Bartlett, CEO, Broadcast Systems and Equipment Inc.
Tel. +416 438 6230, e-post: peterb@bse.on.ca

About BSE
BSE is Canada's leading supplier of broadcast hardware and software. BSE provides solutions for the broadcast, cable, radio industries. BSE also provides solutions for broadband. BSE has its headquarters in Toronto, Canada, and has 4 other offices across Canada.

Om Net Insight
Net Insight utvecklar och marknadsför utrustning för data- och videonät som garanterar fullständig tjänstekvalitet (100% QoS) i kombination med maximalt nätutnyttjande. Data och videoströmmar kan distribueras med multicast- teknik. Net Insights lösningar reducerar driftskostnaderna och investeringsbehoven, samtidigt som kundernas befintliga investeringar skyddas och förbättras. Kunderna erbjuds också en kostnadseffektiv produktion och distribution av högkvalitativa TV- och videorelaterade tjänster. Net Insight är noterat på Stockholmsbörsens O-lista och har kontor i Sverige och USA. För mer information, se www.netinsight.net