NordicLAN

NetIQ kompletterar sin IP-telefoni övervakningslösning med stöd för Microsoft Office Communications Server 2007

Pressmeddelande   •   Sep 23, 2008 12:49 CEST

NetIQ har sedan tidigare levererat övervakningssystem för Ciscos, Nortels och Avayas IP-telefoni lösningar. Nu kompletteras NetIQs IP-telefoni övervakningslösning med stöd för Microsoft Office Communications Server 2007 (OCS). Övervakningslösningen kan nu hantera en full integration av Microsoft Unified Communication tillsammans IP-telefoni leverantörerna.

"Vi har tagit fram denna övervakningslösning då Microsoft OCS implementeras som ett naturligt nästa steg till Microsoft Exchange. Microsoft själva säger att de flesta av sina Microsoft OCS kunder kommer att behålla deras befintliga IP-telefoni lösningar. I en fullt utbyggd Microsoft UC installation kommer det vara av största vikt att man kan övervaka både telefonisystem och ett antal Microsoft applikationer. Både avseende incidenthantering och rapportering, detta för att kunna kvalitetssäkra och planera inför framtida utbyggnader" säger Todd Tucker, Director of Product Management, NetIQ.

Microsoft OCS kommer att komplettera befintliga IP-telefonlösningar med nya tjänster, inte ersätta telefoner och växelsystem. Med NetIQs bakgrund som leverantör av övervakning för både Windows applikationer och servrar, tillsammans med IP-telefoni system och nätverk, kan man se den nya modulen för Microsoft OCS som en mycket viktig pusselbit för att knyta samman samtliga nödvändiga komponenter. Modulen erbjuder en helhetsövervakning av en nyckeltjänst, nämligen övervakning av kundernas sätt att kommunicera, internt och externt, oavsett om det sker via telefon, epost, chat eller talsvarstjänster.

"Som Professional Service Partner till NetIQ för Benelux och Norden kommer denna lansering mycket lägligt. Hos samtliga av våra kunder i Sverige och ute i Europa, startas nu pilotprojekt med Microsoft OCS. Vid en integration av lösningar från olika leverantörer, har en gemensam övervakning för den kompletta tjänsten varit ett av frågetecknen. Ett frågetecken som nu kan rätas ut" säger Mikael Westlund, VD för NordicLAN.

NetIQs AppManager för Microsoft OCS finns för omedelbar leverans och priset beräknas ligga på 9.500:- per Windows server där någon av Microsoft OCS applikationerna körs.

------------------------------------------------------------------

För mer information kontakta:

VD NordicLAN
Mikael Westlund